Sector Alarm svarar på min kritik om SMS-reklam #blogg100

Jag bloggade igår om min irritation över den reklam jag fick via SMS och som visade sig ha Sector Alarm som avsändare.

Sector Alarms kundombudsman Stephan Modigh har nu ringt upp mig och förklarat deras syn på det hela som grundar sig i ett tidigare test förra året där man kom fram till att den som inte är intresserad av erbjudandet ska få meddela detta.

Mottagaren ansvarar för att säga till att man inte vill ha den reklam man aldrig bett om…

Att det inte framgår vem som är avsändare tar Sector Alarm givetvis på sig fullt ut.

Han säger också att mitt avtal ger utrymme, även om det inte är glasklart, att kunna skicka reklam på det här viset. Men han tänker inte gömma sig bakom det utan säger att frågan kommer att lyftas till marknadsavdelningen och ledningsgruppen inför framtiden.

Samtidigt är det ju så att det utrymme som eventuellt då finns rent juridiskt att göra på det här viset ändå hamnar i ett ytterst tveksamt läge då utrymmet enbart gäller marknadsföring inom ramen för den produkt där jag som kund slutit ett avtal. Ett hemmalarm och en villaförsäkring har möjligtvis mitt hem som gemensam nämnare, men är i mina ögon knappast att betrakta som tillräckligt nära varandra.

Jag är nöjd med svaret, och att man ser till att göra rätt i framtiden, men tycker fortfarande att det är ett extremt klantigt sätt att lägga upp en marknadsföringskampanj på.

Detta är inlägg 63 av 100 i intitiativet #Blogg100 som går ut på att skriva ett blogginlägg om dagen med start den 2013-01-23.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *