Dubbelspåret som stärker Bollebygds kommun

Så blev det då officiellt att även Alliansen har insett det finurliga i att bygga en järnväg värd namnet mellan Göteborg och Borås. Det existerar i alla fall ett ögonkast utanför Stockholmsregionen

Det kommer att först byggas mellan Mölnlycke och Rävlanda/Bollebygd men det sker med start först 2020 vilket givetvis hade varit önskvärt ske tidigare än så. Det innebär också att Landvetter flygplats får en station och bara där finns en enorm potential i trafiken till/från Göteborg. Särskilt med tanke på att området kring flygplatsen inte bara är just en flygplats längre utan även växer så det knakar med arbetstillfällen inom lager/logistik och med en planerad handel.

Att som jag gör bo i Bollebygd och pendla in till Göteborg varje dag är helt okej idag men det tar lång tid att ta sig sträckan. Oavsett om det handlar om buss eller tåg så får man räkna med minst 45 minuter vilket givetvis är under all kritik med tanke på hur kort sträcka det egentligen handlar om med tåg. Utan att veta med säkerhet så lär tågresan Bollebygd-Göteborg med ny järnväg inte ta mer än runt 20 minuter och dessutom kunna gå betydligt mer frekvent än vad som är fallet på den till stora delar enkelspåriga banan med många stopp för väntan på mötande tåg som resultat.

För en kommun som Bollebygd, med en redan stor inflyttning västerifrån, så är detta något som ytterligare kommer att stärka kommunens möjligheter att växa och utvecklas exakt så som man vill. Samtidigt så ställer det också  stora krav på hur kommunen ska lyckas dimensionera allt under deras ansvar (vård, skola, omsorg osv.). I det perspektivet är det nog bra att bygget inte starta förrän 2020. Men för den sakens skull ska inte våra politiker fundera för länge innan man är överens om vad som krävs.

Som sagt; i grunden mycket positivt även om det både kunde tagits ett beslut mycket tidigare och börjat byggas innan 2020.

Det är med all rätt som Christer Johansson och hans kollegor i Bollebygds kommun idag har skålat i champagne.