LdB på malmös damer
Vad är det som gör att det saknas riktigt stora sponsorinsatser i svensk lagidrott?
När det väl sker så gör man det ofta på ett så pinsamt sätt och utan långsiktighet att man blir mörkrädd och undrar vilka rådgivare som finns både hos idrottsföreningen och hos det företag som satsar sina pengar. Utgångspunkten borde logiskt sett vara att båda parter ska tjäna på affären, men ibland undrar man verkligen.
Ljungskiles fotbollsherrar gick upp i allsvenskan 1997, skaffade en ny sponsor och bytte namn till Panos Ljungskile. Nu var inte just Ljungskile en inarbetad klassisk svensk förening. De följde helt enkelt det exempel som nog är vanligast inom svensk basket där lagen byter namn efter ett nytt företag inför varje ny säsong…
Det som är betydligt mer gåtfullt är hur man kan sälja ut ett klassiskt svenskt idrottsnamn till ett företag för en summa pengar.
Det senaste katastrofala exemplet är Malmö FF:s damlag i fotboll som i dagarna byter namn till LDB Football Club Malmö. Inte för att damlaget är klassiska på något vis, men för det faktum att Malmö FF är ett av de mest klassiska namn vi har i svensk fotboll. Det namnet borde vara värt mer än att det byts ut mot en hudkräm!
Det sägs att detta var antingen eller. Om inte LdB gått in och lagt upp pengar så hade MFF inte haft något damlag kvar.
"Sponsorpaketet är på tre år och Hardford har en option om ytterligare fem år.
Klubben är garanterad minst tre miljoner kronor per år.
Men i år sätter vi in 4,5 miljoner kronor för att också täcka omprofileringskostnaderna."
Och vad händer om 3 år när Hardford teoretiskt sett inte längre anser att de vill sponsra ett dåligt svenskt damlag i fotboll? Byter LDB Football Club Malmö namn igen då eller är det dags för nedläggning?
Jag kan förstå om en mindre etablerad förening säljer ut sig till ett företag och väljer ett nytt namn. Men när man har ett välrenomerat namn och byter bort detta mot någonting helt obegripligt blir jag mycket konfunderad både över föreningen och företaget.
Man säljer inte ut sitt klassiska namn på det viset och man köper inte ett idrottslag för att göra det synonymt med ens eget företag. Marknadsförarna borde tänka längre än näsan räcker och inse den kortsiktiga vinsten i att döpa laget efter företaget.
Det lär sluta som ett dåligt äktenskap gör – med skilsmässa och återtaget ursprungsnamn. Förhoppningsvis återtaget för alltid, men som vi vet lär sig vissa aldrig. De gifter helt enkelt om sig igen med ett nytta katastrofalt namnbyte som resultat.
Var finns de stora summorna från svenska storföretag? Varför satsat det inte mångmiljonbelopp från Ericsson eller Volvo på att få fram ett riktigt bra svenskt klubblag i fotboll på herrsidan?
Fotboll är en global sport och den överlägset mest uppmärksammade sporten i europa, men vi har inte haft ett svenskt lag i närheten av finrummet på mer än tio år. Avståndet har blivit så gigantiskt stort mellan sveriges bästa klubblag och de bästa i europa att det Elfsborg är aspirant på bragdguldet om de ens lyckas ta sig till gruppspelet i höstens Champions League.
Andra bloggar om: sport, sponsring, sponsor, fotboll, malmö ff, damfotboll, ldb football club malmö, historia, ericsson, volvo, champions league, elfsborg, Intressant.se