Jinge lurar sina läsare med dold reklam?
Det rasar en debatt i bloggosfären över det faktum att ett antal framgångsrika, de flesta unga tjejer, som skriver om mode och annat som rör och berör detta område tjänar pengar på dold reklam som skrivs in i texten på deras inlägg, och i vissa sammanhang har nämnts i både tv och annan media.
Debatten har en stark tendens att försöka framställa en rad framgångsrika unga tjejer som om det är korkade och lättlurade när det i själva verket handlar om att det på många sätt är precis tvärtom.
Det är säkert på sin plats att diskutera trovärdigheten i det man skriver i relation till hur stor ekonomisk vinning man har för att göra så. Men det gäller också att hålla sig till den gamla devisen att inte kasta sten i glashus.
En som, precis som vanligt, inte kan låta bli att hacka är allas vår Jinge. Han har skrivit en rad inlägg som på olika sätt behandlat frågan om de framgångsrika unga bloggtjejerna och deras ekonomiska vinning, både öppen och dold, i deras bloggar.
Nu senast har det handlat att Blondinbella lurar sina läsare på olika sätt genom att baka in reklam i sina texter.
Även om det förmodligen handlar om gigantiska skillnader i värde på det Blondinbella, och hennes andra unga kollegor, drar in på sin reklam så tycker jag ändå att det är relevant för Jinge att ställa sig den fråga som jag försökt att ställa till honom, i en kommentar till sitt inlägg om att Blondinbella lurar sina läsare, nämligen:
Hur vet vi, som läser din blogg, att de böcker som olika förlag
regelbundet sänder till dig, och som du sedan recenserar, inte bara är
med i rent reklamsyfte för att du ska fortsätta få gratisböcker från
förlagen?Jinge har förvisso själv skrivit att han inte skriver om något han inte vill:
Sedan ett tag tillbaka så får jag regelbundet böcker från ett stort
förlag, skälet är givetvis att de hoppas att jag ska skriva om dessa.
Normalt så gör jag också det, om jag är tillräckligt intresserad och
gillar dem. Två-tre böcker har jag avvisat helt på grund av att jag
inte tyckte om dem eller författarens sätt att skriva. En annan bok är
så svårläst att det bara blir en bit om dagen, men den är
utomordentligt intressant så jag kommer att skriva om den, och givetvis
även nämna att den är tungläst. Men att ge någon bok ”reklam” kan jag inte tänka mig. Skillnaden i mitt fall handlar bara om NÄR jag läser en bok.Problemet är bara att det i flertalet fall inte framgår om den bok Jinge läst är en gåva från förlaget eller inte. Man kan gissa att det är så, men det står inte uttryckligen.
Dessutom är det i allra högsta grad intressant för förlaget när Jinge skriver om en av deras böcker. Om detta sker i samband med lanseringen så är det självfallet en bättre reklam än om det sker när boken är sex månader gammal.
Förlagen skickar inte ut böcker till Jinge bara för att han är en snäll person. De gör det för att han sprider sitt budskap till många andra som läser hans blogg. Det gör det för att han, förhoppningsvis, ska skriva positiva omdömen om deras böcker så att andra bloggläsare blir inspirerade att köpa samma bok.
Jag skiter egentligen fullkomligt i vad både Blondinbella och Jinge försöker dölja i sina blogginlägg, men jag skiter inte i när man ger sig på något när det finns oklarheter i vad man själv eventuellt väljer att inte tala om för sina läsare och dessutom, föga förvånande, väljer att inte publicera den enkla frågeställning jag hade.
Jag skulle kunna gissa att jag säkert bröt mot någon av alla paragrafer som finns i kommentarsreglerna…
Relaterat:
Andra bloggar om: bloggosfären, blondinbella, jinge, reklam, kenza, modebloggar, bloggar, Intressant.se