Förnuftiga tankar från Jinge om Volvo och Saab
Operation rädda Volvo och Saab pågår för fulla muggar. Det finns det enda sämre förslaget efter det andra och alla där staten som ägare, tillfälligt eller på lång sikt, är de som är mest farliga.
Om detta bloggar Jinge idag under rubriken Vänstersympatisörer måste använda huvudet. Det är inte så där ofta som jag instämmer i vad Jinge skriver, men det han framför på sin blogg idag är på pricken:
>>Lyckligtvis så lever vi inte i Nordkorea vilket de
flesta är ytterst tacksamma för. Idag anser Ford och GM att de vill ha
betalt för dessa företag. Då föreslår Rossana [Dinamarca] att vi ska ta fram
Sveriges plånbok, det som finns kvar av vår nationella förmögenhet,
eller skuldsätta oss i ett stort antal år. Utöver det ska vi garantera
försörjningen av de hundratusen som har sin utkomst ur bilindustrin. Vi
kommer få betala räkningen två gånger, allt detta för att göra Ford och
GM:s aktieägare glada. Jag tycker att det är en underlig inställning
för att komma från en socialist.<<
Det är för mig fullkomligt självklart att staten inte ska pynta in en enda krona till dessa två företag som, likt flertalet konkurrenter, till stor del själva har satt sig på pottkanten. För precis lika fel som det var att staten på 70-talet ägnae sig åt att ösa ut pengar till tekoindustrin och varvsindustrin,för att försöka rädda det som då ansågs livsviktigt för landet, lika fel är det att staten ska låsa sig till en bilindustris räddning nu.
Det är synd och skam att vare sig Volvo eller Saab har lyckats förmå sig själva att ligga i framkant på utecklingen och därmed var de bilmärken som skulle kunna gå i fronten för den nya fordonsindustrin. Det är möjligt att det finns tankar och idéer som ännu inte har visat sig eller börjat bära frukt, men den resa som ska ske för att nå dit är ingenting som staten ska vara ägare till.
Är det något staten ska bidra till så är det resurser för att kunna ta tillvara den kompetens som finns i fordonsindustrin så att denna kan omvandlas till nya, spännande idéer som bygger en ny bredare och mindre sårbar bas att stå på för de delar av landet som nu drabbas och där västsverige är värst utsatta så här långt.
Precis som Blogge skrev för någon dag sedan så har Malmö och övriga delar av skåneregionen gjort sig själva mindre sårbara under de senaste decennierna och kan ännu så länge se sig förskonade ifrån stora varsel, något som till stor del är beroende av den strukturomvandling som har skett där ifrån tung industri till en betydligt mindre sårbar mix.
De som försöker lägga en förväga skuld på regeringen för att de inte går in och shoppar bilfabriker borde ta sig en rejäl funderar över vilka risker de egentligen vill att staten ska ta. Det är inte Maud Olofsson som är ansvarig för om vare sig Volvo eller Saab skulle tvingas till konkurs och påföljande begravning.
Bloggat:
Relaterat i media:
Läs även andra bloggares åsikter om Volvo, General Motors, Ford Motor Company, Saab, Maud Olofsson, Ford, Malmö, Göteborg, fordonsindustrin, samhälle, politik, Intressant.se