Fokus på Göteborgsvarvet om en dryg vecka
Lite mer än en vecka kvar till min fjärde start i Göteborgsvarvet.
Träningsmängden är uppe på en bra nivå och jag känner ingen egentlig press alls på att prestera något speciellt nästa lördag mer än ett helt okej lopp som förhoppningsvis kan landa i en tid mellan 1.44-1.48. Det är i alla fall tanken just nu.
Sedan har jag alltid tankar inför ett lopp om att göra en bra tid och kanske är vägen till detta i varvet att faktiskt sätta upp en plan och den här gången hålla den redan från början. Det där med lite för snabba kilometer i början straffar sig alltid och i Göteborgsvarvet krävs det så pass mycket sista tredjedelen att det bara blir sjukt jobbigt om utgångsfarten är bara lite för hög.
Till det kan jag också hoppas på att andra delar i det hela blir optimala. Förra året gjorde jag det fatala misstaget att springa i ett par skor som gav skav från 6-7 kilometer och utan tvivel påverkade resultatet ifrån att bli ännu bättre den gången. Där finns en klar potential att “vinna” tid och mental kraft jämfört med 2015.
En annan faktor, som ingen av oss kan påverka men som kan vara avgörande, är hur vädret blir. Optimala förutsättningar 21 maj är 13 grader, molnigt och lätt vind.
Men helt avgörande är en bra grund och en bra dag när det väl gäller. Det första tror jag finns.
Någonstans längtar jag efter det perfekta Göteborgsvarvet för att sedan kunna lägga det bakom mig och veta att bättre än så kan det aldrig bli.
Direkt efter Göteborgsvarvet är det rakt in i en 3 månader lång uppladdning inför mitt andra maraton den 3 september i Helsingborg.
Med erfarenheten från förra året i bagaget vet jag om att jag behöver genomföra ett antal långpass som är runt 35 km inför Helsingborg. Jag visste att det var efter 30 det blir jobbigt i ett maraton men jag hade aldrig sprungit längre än så på träning.
Det sägs att man bör ha tränat på distanser upp till 17-18 km för att veta hur en halvmara är – motsvarande för dubbla distansen är jag nu ganska säker på ligger vid 35 km.
Jag har kikat ut en så lång sträcka som kommer att planeras in någon gång i juni hade jag tänkt. Det handlar om Västgötaleden mellan Tranemo och Ulricehamn. Flack sträckning och skön natur runt omkring sig hela vägen.
Ytterligare ett par lika långa pass är önskvärt.
Sedan ska ett par veckor i juli tillbringas på Kreta i värsta högsommarvärmen och där lär inte långpassen vara tongivande precis.