#HBOnordic och deras lanseringshaveri

Jag var inte ensam om att jubla när HBO tidigt i höstas meddelade att man skulle öppna en nordisk kanal med streamingtjänster innehållande alla deras stora serier.

Successivt har man börjat undra vad som sedan sker. Det har dragit ut på tiden och andra konkurrenter som exempelvis Netflix har kommit igång och fått ett försprång till HBO Nordic. Men någonstans tänkte jag ändå att när det väl sker något som kommer det att bli bra.

Igår var det dags och det visade sig att alla som hängt på låset för att få vara med från början fick fortsätta vänta. Telia-kunder och personer som köpt en TV från Samsung är först i tur.

Till detta blossade debatten om att det tycktes handla om att teckna sig på ett 12-månaders abonnemang som måste sägas upp senast 3 månader innan året gått för att avsluta det hela. Läser man på deras sida så är det lite vagt. Under information hur det fungerar står det att “bindningstiden varierar beroende på erbjudandet” och under användarvillkorAvtal om abonnemang gäller, om inte annat har avtalats, med en inledande bindningstid om tolv (12) månader från den dag då avtal träffades mellan HBO och Användaren“.

Debatten på deras Facebook-sida var en blandning av besvikelse och upprördhet igår. Jag tyckte kanske att det var läge att ta det lite lugnt och hänvisade bland annat till det vaga i vad som verkligen gäller avseende bindningstider osv.

Dock verkar det nu som om HBO fullkomligt har missat i sin lanseringsplan och hur man bemöter kritik i sociala medier. För nu idag så finns inte längre deras lanseringsuppdatering kvar på Facebook-sidan och därmed är även alla de kritiska kommentar som skrevs borta. Det går att skriva egna kommentarer i deras logg men detta syns inte för någon annan än mig och HBO själva.

På det svenska Twitter-kontot tycks man svara på enklare frågor om värdekod för att komma igång och frågor som har med Samsung att göra. Mer kritiska frågor besvaras inte.

Uppenbarligen har man valt att lägga locket på. Om det handlar om att man funderar över vad som gick snett eller om det kommer fortsätta vara tyst är oklart. I alla fall så spelar man sina konkurrenter rakt i händerna och förtroendet för HBO och deras lansering i norden har misslyckats ganska rejält så här långt.

Jag  vet inte vad det beror på, men det är i alla fall inte en strategi som bygger varumärket HBO starkare i norden. Inte just nu i alla fall.

Uppdatering:

Nu är deras uppdatering med kommentarer på Facebook-sidan synliga igen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *