@Twingly köper Bloggportalen

I en tid av snabba kast och förändringar på internet och sociala medier så har Twingly under ganska många år nu varit en stabil aktör.

Just därför väcker deras köp av Bloggportalen från Aftonbladet förhoppningar om att det kanske sker något som kan lyfta fokus och bredda intresset för svenska bloggar igen.

För ärligt talat har det varit ganska mycket av stiltje bland de kringtjänster som ska ha agerat som stöd för alla som bloggar.

Twingly har som sagt varit stabila i motsats till Bloggportalen som ärligt talat har fört en ganska anonym tillvaro utan någon som helst utveckling på ganska många år och detsamma gäller faktiskt Knuff och dess syskon i Johan Larssons portalfamilj som inte heller har kommit med några större revolutioner på senare år.

Det mesta har varit ett taktiskt spel för att i olika kluster lyfta sina länk-kompisar så högt upp på listorna som möjligt.

Jag förväntar mig inte att Twingly har svaret på just det problemet, men jag är övertygad om att man har en djupgående tanke om hur man ska utveckla sig själva med förvärvet av Twingly och hur detta ska gagna både betalande kunder och alla oss som skriver en del till vardags.

Väldigt mycket handlar idag om att mäta inflytande och där har vi sett Klout och en del andra tjänster som på olika sätt försöker hitta formler för att mäta detta. Men det som egentligen är de som är inflytelserika behöver nödvändigtvis inte vara de som får flest länkar.

Kvalité mäts i alla fall inte nödvändigtvis på det sättet.