Det stora ketchupkriget i matbloggarnas land
Jag läser i princip aldrig matbloggar och har inte tidigare läst vare sig Smaskens eller Matildas Matparadis.
Men när det helt plötsligt dyker upp länkar till en upphetsad debatt om ketchup (!) så kan man ju inte låta bli att läsa och försöka förstå vad det hela handlar om.
Det är möjligt att det handlar om att jag inte är insatt i matbloggarnas värld, och med vilken ton man skriver i vanliga fall, men jag har mycket svårt att förstå vad de upprörda känslorna verkligen handlar om.
Eller upprörda känslor förresten. När man läser det så är det fortfarande en mycket hövlig ton utan några riktigt stora ord och påhopp.
Vad det hela handlar om?
Ja, om man nu ska försöka förstå det så handlar det om ifall Annika Ingemarsson, kvinnan bakom Smaskens, har en man som gör bättre ketchup än ketchupen från Mutti, med hela 68% tomat jämfört med Heinz 55 %, som Matilda Mondolfi på Matildas Matparadis propagerar för och, visar det sig, är Marknadschef och PR-ansvarig för.
En storm i matbloggarnas land är inte som en storm i de politiska bloggarnas land i alla fall. Det är mer som en Dramaten-pjäs där alla pratar Ingemar Bergman-svenska med varandra.