@Pandacilla – så jobbar en kundtjänst 2011!

Satte mig igår kväll för att avinstallera Norton Internet Security från vår stationära dator.

Vi har haft ett abonnemang i ett par år, men kapar nu kostnaden och installerar istället Panda Cloud Antivirus.

Jag vet ju sedan tidigare att det inte är helt enkelt alltid att avinstallera ett virusprogram. Dom är duktiga på att lämna kvar skräp som stör driften.

Började med att ladda ner programfilen för Panda Cloud och avinstallerade sedan Norton.

Hade jag gjort tvärtom skulle problemen förmodligen visat sig direkt. I alla fall visade det sig att det inte längre, efter avinstallation och nyinstallation, gick att ansluta till internet från datorn.

Jag satt någon timme igår kväll och försökte förstå orsaken. Jag slängde också iväg en tweet innan jag gav upp för dagen:

image from d.pr

Innan jag i morse ens hade funderat på att ta tag i virusprograms-problematiken hade jag både mottagit ett mail och en tweet från @Pandacilla:

image from d.pr

Hej! 
Såg din Tweet och kollade med vår support om vad de tror är felet. 
De säger: Svårt att svara på då vi ej har någon fakta att gå på. Trolig orsak är att det ligger kvar rester av Norton som orsakar detta.

Be honom att avinstallera Panda Cloud och sedan ladda ner detta verktyg som rensar bort rester av Norton.

Starta sedan om PC:n, kolla att det trådlösa nätverket fungerar som det skall och installera sedan Panda Cloud igen så bör det fungera.

Om inte så hör av dig till mig!

Mvh, 
Pandacilla

 

Jag följde instruktionen i tur och ordning innan jag återigen installerade Panda Cloud.

Först fick jag hicka när det fortfarande inte fungerade att få internet-anslutning, men några minuter borta från datorn löste även det. Nu fungerar det igen!

Det intressanta med detta är egentligen inte i första hand att allt löste sig.

Det allra mest spännande är på vilket vis lösningen faktiskt serverades mig direkt i inboxen helt och hållet beroende på en tweet utan mottagare igår kväll.

Cecilia på Panda fångade upp detta och gav mig lösningen.

Proaktivt kundtjänstarbete med hjälp sociala medier!

Uppdatering:

@Pandacilla, eller Cecilia Carlsdotter som hon heter, är nu inte kundtjänst i den bemärkelsen på Panda. Hon är PR och Komunikationschef på Panda Security i Sverige. Men det gör inte det hela mindre viktigt. Hon visar vägen i den roll hon har och det är inte minst viktigt för att få medarbetarna med på noterna. 

Andra bloggar om , , , ,