Mediehusens handbromsryck luktar illa

I början av juli skrev Paul Ronge om att de stora mediehusen behöver "tvätta pissrännan" och syftade på kommentarsfälten under deras artiklar.

Det var en relevant frågeställning och nu i dagarna blir han på något vis bönhörd när tidningarna står i givakt och kraftigt ändrar sättet på hur kommentarerna hanteras.

Jag håller med om mycket i vad han skrev i sitt inlägg. Att aktivt granska sina kommentarer och att "arbeta" med de som kommenterar är nödvändigt för att hålla en nivå som dels är saklig och står i relation till vad artikeln eller blogginlägget handlar om, men som inte heller innehåller osakliga och smaklösa övertramp och påhopp på andra som kommenterarar, på artikelns författare eller på vad som nu kan tänkas klivas och sparkas på för att framföra sina obehagliga åsikter.

Detta är givetvis enkelt att säga om man driver en blogg med blygsamt antal kommentarer. Men grunden är densamma och uppdraget är ännu viktigare för mediehusen, deras chefredaktörer och de journalister som skriver artiklarna som kommenteras. 

Även om det finns mycket viktiga delar i att mediehusen nu drar i handbromsen så är problemet att det sker alldeles försent och att det bara blottlägger hur oerhört ointresserade de har varit av att ta tag i ett problem som har varit blottlagt och uppmärksammat i så många år.

För just ointresset att ta tag i det hela är grunden till att problemet ser ut som det gör idag. Man har inte aktivt själva tagit något ansvar. På sin höjd har man lejt ut rensningen av tveksamma kommentarer till företag som sitter och sållar.

Den utlösande faktorn är Anders Bering Breiviks terrordåd och massmord för en dryg månad sedan. Det som efter detta återfanns i kommentarsfälten hos tidningarna har fått dom att reagera.Problemet är bara att det som har gått att läsa där sedan den 22 juli inte på något vis avviker ifrån vad som, med tidningarnas tysta medgivande, har gått att läsa där varenda dag, vecka och år under så lång tid. 

Det är helt enkelt inte något nytt och det är därför som den kollektiva reaktionen just nu sker mer i panik än utifrån en rationell strategi som utarbetats på grund av vad man under en längre tid engagerat sig i.

Sedan är det också så att det i de åtgärder som nu tas också kräver att tidningarna, och då i första hand kvällstidningarna, tar sig en rejäl funderare över hur deras egan publikationer ser ut, med vilka rubriker och med vilket innehåll man lockar läsare till sig.

Det är också en del i att skapa ordning och reda och en seriösare ton. Föregå med gott exempel där och se till att de journalister som skriver artiklarna är delaktiga i debatten genom att svara på kommentarer under sina texter och kanske till och med ibland ge sig ut och kommentera på de bloggar som refererar till deras artiklar. Det är något som vad jag vet i princip inte har förekommit till dags dato.

 

Andra bloggar om , , , , ,