Konkurs för Onoff – en sund reaktion i en galen bransch

Det var verkligen inte oväntat att Onoff lämnade in sin konkursansöka igår. Det är en bransch med en kraftig prispress där ett antal konkurrenter de senaste åren har försökt att bjuda under varandra.

Sibas övertagande av Netonnet var en del av detta. Fortsatta förlustsiffror för storsatsande MediaMarkt en annan och gårdagens besked om Onoff ett tydligt tecken på sjukdomstillståndet i återförsäljarledet för hemelektronik.

Den prisutveckling som har varit uppenbar för alla är nästan äcklig. Alla som köpts elektronik det senaste decenniet har sett hur priserna har rasat. Allt detta inte beroende enbart på kedjornas priskrig, men mycket av det finns att hämta här.

Om det inte är så att inköpspriserna på elektronik kommer att fortsätta rasa så tror jag att det är så att priserna här, precis som i textilbranchen, kommer att gå upp. Det är inte rimligt att tro att vare sig Elgiganten, Media Markt eller någon av de övriga konkurrenterna i samma segment kommer att kunna fortsätta gå med förlust länge till.

Media Markt gjorde 2010 sitt bästa år sedan det att man inledde etableringen i Sverige och gjorde då "bara" 187 miljoner i förlust.

Det som kan göra att det ändå inte blir en kraftig ökning av priserna är att vi parallellt med detaljhandelskedjorna ser en förflyttning av försäljningen av elektronik, precis som andra varor, till internet och de specialister som vi har där och som inte alls har samma höga kostnader för marknadsföring och service.

De har säkert inte heller samma låga inköpspriser, men har i alla fall ett gynsamt läge att kapa ytterligare delar av marknaden de närmaste åren när Media Markt och Elgiganten inte kan fortsätta på inslaget spår om dom själva vill överleva.

Om vi som konsumenter vill köpa elektronik till ett så lågt pris som möjligt, utan någon nämnvärd service att tala om, så finns det ingen anledning att fortsätta handla i någon av de största kedjorna butiker.

Den service och kunskap som finns där är i det närmaste obefintlig. Det är få av dagens stora elektronikbutiker, om ens någon, som man beträder med en förväntansfull känsla av att få en fullservice-upplevelse till livs och då kan man likaväl köpa varan på nätet.

En del av denna fråga om service kanske vi också kan se i fallet med Onoff. Det är nog inte enbart priskriget, och en skuldbeläggning på konkurrenterna, som tog kål på deras bolag.