Systembolagschefens problem är inte en skattefråga

Systembolagets chef Magdalena Gerger går ut och har åsikter om hur beskattningen ser ut och hur denna borde justeras för en enskild produktgrupp som i det här fallet är lådviner som enligt henne säljs för billigt i förhållande till att köpa samma mängd på flaska.

Ägardirektivet som finns uttrycker att man inte ska ägna sig åt merförsäljning genom att göra reklam och att begränsa tillgängligheten till alkohol har ett socialpolitiskt syfte.

Ingenstans kan jag finna något om att man ska ha synpunkter på hur de generella alkoholskatterna ska utformas.

Har jag fel eller är det inte så att Systembolagets chef offentligt inte ska ha några åsikter om vilka skatter som gäller och som beslutas av regering och riksdag?

Så här skulle man kunna tycka och tänka – om det nu inte vore så att det hela handlar om ett remissvar på regeringens föreslagna skattehöjningar på olika produktgrupper som Systembolaget säljer. Det är med andra ord inget konstigt alls att den här åsikten framförs på det vis som har skett.

Hade det skett helt oprovocerat utan knytning till det remissvar som nu är aktuellt så hade det varit en annan sak.

Sedan kan jag inte riktigt förstå hur lådvin kan bli billigare än vin på flaska. Om det är på det viset så beror det inte på skatterna utan på att inköpspriset är så mycket lägre än vin på flaska.

Beskattningen per liter vin är samma oavsett storlek på förpackningen. 

Så problemet ligger kanske snarare i vilket pris vinet köps in för. Vilka riktlinjer som gäller för till vilket pris man köper in sina varor, och där får mängdrabatt själva, är oklart. Att i så fall kompensera detta genom att höja skatten, för att vissa populära produkter blir för billiga, känns som helt fel väg att gå.

Man får helt enkelt börja betala sina leverantörer ett högre pris…

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *