Enhetstaxa för Västtrafik är en befängd idé
Sannolikt skulle jag spara pengar själv på det förslag som Leif Blomqvist (S), ordförande i Västtrafik, har lagt fram i valdebatten inför söndagens omval i Västra Götaland.
Han anser att Västtrafik ska införa en enhetstaxa:
Med enhetstaxa får de som åker över kommungränserna en rimlig kostnad. De mycket få långa resor som blir mycket billigare ger i dag lite intäkter totalt sett. Samtidigt som många av dem som reser långt reser relativt sällan, ändå är med och betalar nästan hälften av Västtrafiks kostnader via skattsedeln. Vinsten av en enhetstaxa är stor. Den underlättar jobb- och utbildningsresor, den stimulerar till kultur- och fritidsupplevelser och den bidrar till en hållbar utveckling.
GP har kommenterat det på ett utmärkt sätt:
Resonemangsvis nämnde han att ett månadskort i Göteborg skulle kunna kosta 600 kronor. I dag kostar ett månadskort i Göteborg 445 kronor. Med Blomqvists prishöjning får varje Göteborgare med månadskort betala 155 kronor mer i månaden eller 1 705 kronor mer om året för elva månadskort. Det är långt ifrån kostnadsneutralt.
Själv bor jag i Bollebygd och betalar idag 1280 kronor i månaden för en månadsladdning som kallas Göteborg +++ som gör att jag kan åka mellan Bollebygd och Göteborg. Vill jag även kunna åka i resten av Västra Götaland med Västtrafik, exempelvis även till Borås, så kostar detta fn 1480 kronor i månaden.
Jag förstår att även Västtrafik har insett det fullkomligt idiotiska biljettsystem som driftsattes 2010 med laddningar, in- och utcheckningar som inte gör någon människa som inte har ett månadskort vare sig glad eller klok över hur det fungerar.
Men detta kan knappast behöva innebära att man helt plötsligt ska behöva lägga alla pengar i en pott och låta samtliga resenärer som köper månadskort betala samma summa oavsett sträcka och avstånd inom regionen.
Problematiken i prissättningen för månadskort idag ligger i att allt utgår ifrån Göteborg istället för att utgå ifrån den ort man bor på.
Exempelvis kan jag köpa ett kort för 865 kronor som gör att jag kan åka fritt inom följande kommuner: Ale, Alingsås, Bollebygd, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Lilla Edet, Mark, Mölndal, Orust, Partille, Stenungsund och Tjörn.
Stenungsund och Tjörn ligger, för den som inte kan sitt Västra Götaland så handlar det om 9-10 mil ifrån Bollebygd. Vill jag då istället ta mig de fyra milen mellan Bollebyd och Göteborg får jag lägga till 415 kronor per månad och betala 1280 kronor per månad.
Jag säger inte att 1280 kronor i månaden är för mycket, men det är för mycket i relation till andra kort och i förhållande till Göteborg och det avstånd det handlar om.
Att istället låta alla betala den summa på 600 kronor som resonerats om från Leif Blomqvists sida är en befängd idé. Att locka människor att åka kollektivt genom att skapa ett attraktivt månadspris för många som bor en bit utanför Göteborg förpliktigar också att ha resurser att klara av den efterfrågan som annars istället snabbt kan bli ett enormt irritationsmoment i människors vardag.
Det måste finnas ett mer logiskt och rationellt sätt att utforma ett system att ta betalt i kollektivtrafiken 2011 än att införa en enhetstaxa för enkeletens skull. Det måste finnas något mellan dagens bisarra system och detta nya bisarra förslag från Leif Blomqvist.