All inclusive är förkastligt för restaurangnäringen på resmålet
Vad resebolagen än säger så handlar resor med all inclusive till allra största delen om att tjäna så mycket pengar som möjligt genom att maximera vad varje enskild resenär läggar ut under sin resa på just deras anläggning.
Vi sidan om socialt ansvarstagande och den ökade miljöpåverkan som Kaliber har granskat så handlar det kanske allra viktigaste om hur denna typ av resande påverkar själva resmålet och utvecklingen för lokala restauranger och butiker.
När en gäst reser all inclusive så innebär det med automatik att pengar flyttas från den lokala restaurangnäringen till de stora resebolagens all inclusive-anläggningar.
Det innebär en utarmning för lokala entreprenörer och tar fokus från det som en resa i grunden handlar om – att uppleva det landet genom mat, kultur och nöje.
Dessutom är det ju fantastiskt tråkigt att åka till ett annat land för att tillbringa en hel vecka ätandes och drickandes på samma ställe hela tiden. För mig räcker det med den vecka på Rhodos när frukost och middag ingick i priset.
Frukosten är inget problem men att sitta kväll efter kväll i samma hotellrestaurang och nästan alltid vid samma bord ätandes från samma uppdukade buffé var enormt tråkigt och förtog för mig en av de allra viktigaste delarna med att resa – att njuta av mat och dryck i ett annat land och ortens restauranger.
All inclusive är en smart förpackning av resebolagen som har visat sig vara en kassako. Allt annat är bara skitsnack att påstå.