Utmärkt service från LBC Borås när vattnet steg i källaren
Ibland kan jag känna att jag har en benägenhet att lyfta fram negativa saker framför positiva sådana.
Tänkte försöka lyfta en sådan positiv upplevelse från gårdagen när jag var hemma för VAB samtidigt som jag försökte lösa lite allt möjligt som tvätta och städa.
Första maskinen tvätt färdig för upphängning. Sätter foten över tröskeln, i mörkret innan jag tänt lampan, och blir dyngsur om strumpan. Tänder lampan och får se den angenäma synen av en decimeter vatten på golvet.
Vi har haft problem med avloppet längst upp i huset där det inte runnit ner i köket och en rörmokare skulle komma och kolla upp det nu i helgen. Decimetern vatten i källaren kopplade jag direkt samman med problemet i köket. Läget var en aning mer akut kan man säga.
Efter en koll på nätet och ett första samtal till Bravida blir jag hänvisad till LBC i Borås. Första beskedet är att det är osäkert om det går att få fram någon spolbil före fyra, när ordinarie arbetstid slutar och akuttid börjar, men dom skulle undersöka och återkomma. Detta var 13.10.
Tio minuter senare ringer en annan person och bekräftar att man gör vad som är möjligt och att dom återkommer snarast. Detta sker 14.00 när man meddelar att en bil kommer inom en halvtimme och chauffören själv ringer tio minuter senare och talar om att han är på väg och konfirmerar adressen. Han är framme 14.30 och påbörjar jobbet som ska visa sig inte alls vara så enkelt som ett stopp hos oss.
Han matar ner 30 meter spolslang utan att det händer någonting. Vattnet kommer tillbaka upp på golvet och det är definitivt inte någon vacker syn längre. Efter en knapp timme börjar han fundera över vad det egentligen är som är problemet och letar andra ställen att spola ifrån i vårt hus.
Till saken hör att vi bor i ett radhus med fem olika fastighetsägare. När han och jag börjar kolla runtomkring huset visar det sig att flera av våra grannar också har vatten i källaren. Problematiken har alltså spritt sig till ett lite vidare perspektiv kan man lugnt säga.
Jag ringer till Bollebygds kommun och får 15.40 tag i en kille som precis är på väg hem. Han säger först att dom inte har någon jour, men dyker ändå 5 minuter senare upp och hjälper till att lokalisera vilka utvändiga brunnar som är kopplade till vår fastighet.
Det är för många för att det ska gå att avgöra enkelt. Han tar bilen, åker tillbaka till kommunhuset och hämtar hjälpmedel i form av mätinstrument, ritningar och en blockflöjt.
När brunnen väl är lokaliserad och vilket rör i denna som leder till vårt hus går det snabbt. Det visar sig att avloppet går under samtliga 5 delar av huset innan det går ut på motsatt gavel till vårt hus och rinner vidare till den brunn som man nu har hittat.
All skit försvinner och vattnet i källaren rinner undan.
Sammanfattningen är väl att alla i huset är nöjda och vår enda förhoppning är att någon av dessa vill vara med och betala den räkning som kommer från LBC i Borås för det utmärkta jobb som dom genomförde från första samtalet till det att allt var i ordning igen.
Även killen på Bollebygds Kommun ska ha en stor eloge för vad han gjorde.
Jag har särskilt lovat honom att kontakta hans chef och tala om vikten av att kommunen inrättar en jourverksamhet för den här typen av händelser så att han själv, boendes i Bollebygd, slipper att bli uppringd hemma varje gång det sker något liknande.
Andra bloggar om bollebygd, lbc borås, service