Varumärket Hysén

En fotbollsspelare i division 2 går ut och talar om att han är homosexuell. 

I normala fall hade det inte, år 2011, ha inneburit att speciellt många ögonbryn skulle höjas. Hade vi pratat 1991 så kanske, men inte nu när homosexualitet är så mainstream.

Men när det handlar just om en manlig fotbollsspelare blir det annorlunda och när han dessutom heter Hysén i efternamn så är rubrikerna och uppmärksamheten fullkomligt given.

Att det är just Anton Hysén som gör detta är ingen slump. Han har en familj omkring sig som ger sitt stöd och när detta nu blir offentligt i och med Offsides reportage så är det först pappa Glenn och sedan storebror Tobias som reservationslöst visar sitt stöd.

Det sker utan att vara skenheliga och försköna något i onödan. Det sker genom att visa sitt stöd till sin son och sin bror samtidigt som man också visar sin egen sårbarhet och hjälper till att ännu snabbare göra det enklare för homosexuella killar att kunna vara öppna med detta i fotbollssammanhang.

Vad innebär då detta egentligen? Ja, att fansen i IFK Göteborg kommer att ha mycket svårt att inte backa upp och ge support till det som Anton Hysén har gjort offentligt och det som hans bror, spelare i Blåvitt, på fansens egen blogg så starkt går ut och ger sitt stöd, naket och ärligt, för alldeles oavsett vad det innebär för honom i form av glåpord på de allsvenska arenorna.

Det borde också innebära att fler spelare vågar vara ärliga mot sin omgivning i klubbarna och att just dessa klubbar på allvar tar upp frågeställningen och inte påstår att det finns den öppenhet som uppenbarligen saknas för att spelare före Anton Hysén skulle ha vågat gå i fronten för detta.

Sedan innebär det också att varumärket Hysén i ett huj, precis som Joel Pallvik skriver, ökar radikalt.

Tobias Hysén säger att det hans bror gjort visar en hel del stake. Jag skulle vilja inkludera både Glenn och Tobias i det epitetet.

Andra bloggar: Joel Pallvik, Simon Bank