Resmässe-besök med frågetecken

Ett sedan länge planerat besök på resemässan TUR 2011 i Göteborg igår gav svar på en del av de frågor som vi kom dit för.

Vid sidan om detta så kan jag inte låta bli att fundera över den form av traditionell informationskanal som detta fortfarande är och hur utvecklingen ganska snabbt har sprungit förbi och ifrån formatet mässa likt TUR 2011.

Mycket av information, näst allt, som man kan förse sig med på plats i en fullsatt mässlokal är sådant som alla idag, med någorlunda vana med enkelhet kan surfa sig till. Det som skapar, eller borde skapa, ett mervärde på en mässa som resemässan är det personliga mötet och kunskapen hos en expert som är på plats.

Det fanns en rad experter att möta där. VG Region delade med sig av sina kunskaper om vaccinationer och Jennie från MyPlanet visade upp en proffsighet i motsats till många andra av sina kollegor.

För problemet är att alldeles för många slänger fram ett antal kataloger på ett runt bord eller besätter sin monter med personer som inte kan svara på något.

Flygbolagssamarbetet Star Alliance, där bland annat SAS ingår, hade i sin monter på 15 kvadrat fyra runda bord med samma lilla borchyr på samtliga och en person längst in i en fåtölj som inte hade någon som helst kompetens att svara på några frågor.

Försäkringsbolaget Solid hade en tävling där man skulle gissa antalet godisar i en burk som man fyllde i på en kombinerad svarsblankett och underlag för gratis reseförsäkring i 2 månader.

Gott så långt, men när vi ställer frågor om det elementära på en resemässa, reseförsäkringar, så knackar hon sig osäkert igenom bolagets villkor och uträkningar utan att på något vettigt vis kunna ge ett tillförlitligt svar på frågan vad en försäkring kostar och vilka villkor som gäller. Hon säger uttryckligen att hon inte kan reseförskringar så bra och att det är bättre att ringa deras kundtjänst. 

Om man som bolag ska delta på en mässa så borde grundtanken vara att där och då kunna ge ett proffsigt intryck och skapa ett mervärde för besökarna. Utan detta är det förmodligen lika bra att inte vara där när resultatet snarare riskerar att effektivt slussa potentiella kunder över till mer alerta kollegor i branchen.

För övrigt kan noteras att Egypten hade en av de allra största montrarna på hela den utomeuropeiska avdelningen. De hade också den monter, alla kategorier, med allra minst besökare. Jag tyckte ärligt talat synd om mannen som satt där i sin ensamhet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *