H&M:s vinst går ner – botten är nådd för våra klädpriser

Det är ett mer eller mindre fullkomligt väntat vinstbesked som idag kommer från Hennes & Mauritz. Vinsten minskar jämfört med samma period förra året från 5 till 3,5 miljarder.

Att man från H&M hänvisar till kraftigt ökade bomullspriser, beroende på naturkatastrofer i nyckelländer, och höjda löner i tillverkningsländerna är något som alla i textilbranchen är smärtsamt medvetna om.

Detta är något som alla har brottats med det senaste året och för de allra flesta påverkar det givetvis marginalerna kraftigt. Sedan slutet på 2009 har bomullspriset gått upp med närmare 300 procent.

Även om H&M och andra i modebranchen uppenbarligen har rejäla marginaler kvar, när vinsten uppgår till så enorma summor, är tydligt. Men det är också så att det vi nu ser är den punkt när de priser på textilvaror som vi under så lång tid har kunnat se sjunka och sjunka beroende på produktion längre och längre bort ifrån vårt närområde nu har bottnat och vänt uppåt.

Vi kommer ovillkorligen att få se högre kostnader, alternativt lägre marginaler, bland alla som säljer textilvaror och skor.

Bomullspriset kommer säkert att sjunka tillbaka en del så småningom igen, men lönekostnader i de låglöneländer där produktionen sker kommer inte att gå att pressa mer och kommer sakta men säkert att stiga och kanske även, på längre sikt, möjliggöra produktion närmare vårt närområde igen.