Åt vilket håll går sociala medier för “vanligt folk”?

Av erfarenhet vet jag att det jag tror är nära förestående i utvecklingen på internet, och hur människor ska använda sociala medier av olika slag, inte riktigt har varit överensstämmande.

Men alldeles oavsett att jag skapar konton på det mesta nya som dyker upp framför mig på nätet så är det fortfarande Facebook som är värdemätaren över hur "vanligt folk" agerar på nätet.

Även det här året har vi fått se stora steg just inom ramen för Facebook och hur spridningen bland människor både i ålder och mognad på internet har fortsatt och med tanke på att människorna bakom Facebook har på gång så finns det egentligen ingenting som talar för något annat än att vi om ytterligare ett år kommer att få se ännu fler på Facebook och att greppet om de flest av oss har stärkts ytterligare med tjänster som vi idag inte ens har sett lanseras.

Något som jag trodde skulle växa sig ut mer än vad det gjort redan det här året var positionerings-tjänsterna och de möjligheter som ges till lokal förankring. Även här är det sannolikt Facebook som kommer att dra igång den lavinen i Sverige när de bara fått ordning på Places.

Då kommer vi att få se alla som de senaste åren kliat sig i huvudet över Gowalla-uppdateringar, och undrat vad det ska vara bra för, själva tala om var de befinner sig i betydligt större utsträckning än vad vi sett så här långt.

För Twitter tror jag att det har landat i att fortsätta vara betydligt mindre folkligt och inte alls attrahera "vanligt folk" på det vis som mycket annat har gjort.

En fortsatt utveckling och sammankoppling av allt är nog att räkna med, men var det hela landar under kommande år är svårt att förutspå.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Tycker om det här inlägget så kan du gilla bloggen på Facebook_logo_fan_pages_large eller kanske uppmuntra mig på Flattr Flattr this

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *