Positivare inställning till trängselskatter i Göteborg
Jag är en av alla de som skeptiskt har sett kollektivtrafik som ett alternativ för mig att pendla mellan Bollebygd och Göteborg till mitt arbete.
En målsättning i familjen nu i sommar har gjort att jag kröp till korset och nu delvis ägnar mig åt att åka buss och tåg till jobbet. Precis som jag redan innan räknat ut så handlar det om en tidsförlust på i runda slängar en timme om dagen för mig.
Det är en inställningsfråga till viss del men visst är det märkligt vilket oerhört dåligt utbyggt järnvägsnät vi har i det här landet och där mitt exempel är trafiken mellan Göteborg och Borås.
Det går i princip inte en enda dag med tågresor utan att tåget måste stanna på en perrong eller mitt ute i skogen för att invänta mötande tåg. Tiden för en tågresa mellan Göteborg och Bollebygd, som med bil tar 30 minuter, är i bästa fall 45 minuter. Något som säger det mesta.
Trots detta har jag ganska länge nu varit förespråkare för trängselskatter i Göteborg precis som i Stockholm. Nu har jag delvis tagit steget över till kollektivtrafik ändå och jag ser fortfarande inte det förslag som ligger för Göteborg som en tillräckligt stor faktor i valet mellan bilen och kollektivtrafiken.
Det krävs mer för att göra en större skillnad och inte minst måste tiden för kollektivresan kapas betydligt för att locka över människor i större mängd.
Den positiva inställningen till trängselavgifter i Göteborg har ökat markant och sannolikheten för att det införs i någon form är idag betydligt större än för bara ett år sedan. Positivt och bra så länge pengarna kommer både Göteborg och regionen i närheten tillgodo.
Läs även andra bloggares åsikter om trängselavgifter, göteborg, trängselskatt, kollektivtrafik, samhälle, politik, val2010, Intressant.se