Politisk social media påverkar valutgången om man når utanför bubblan
Det är inte i första hand genom etablerade toppolitikers närvaro i sociala medier som en positiv påverkan för valutgången i september uppnås.
Det är inte heller genom att partipolitiskt bundna på en något lägre nivå fortsätter att klia varandra på ryggen med inbördes beröm sina bloggar emellan.
För att det ska få en synbar effekt som inte bara kan knytas till den naturliga förskjutning av nyhetsintaget, som hela tiden sker, så måste debatten bli ännu större mellan de olika blocken politiska aktivister i social media.
Det gäller även att tydliggöra skillnaden mellan de olika partierna inom respektive block på ett bättre sätt än vad som just nu sker. Även om regeringsmakten är överskuggande i valet i september så är det inte helt oviktigt vilken maktfördelning partierna i nästa regeringskonstellation faktiskt har.
Slutligen så tror jag att det finns en bortglömd faktor för att få en påverkan i höstens val via social media och det är alla de som inte rör sig ute på nätets olika gator och torg med en partiflagga på huvudet. Deras åsikter kan i många fall, på gott och ont, vara av stor vikt för alla som hyser ett mer eller mindre stort förakt för etablerade politiker på olika nivåer.
Jag tror helt enkelt att "Svensson"-aktivister i social media har en minst lika stor möjlighet att påverka sin omgivning som en etablerad politiker har. Ett personligt förtroende som lyckas övertyga människor i sin närhet att tänka annorlunda och se sakers tillstånd på ett annat sätt än genom den traditionella politiska retoriken.
Oavsett vilket så är den allra största risken för en stor flopp för sociala mediers möjligheter att vara med och påverka på allvar att det blir en sfär av inbördes beundran och käbbel på en nivå som inte når den "vanliga" väljaren.
Där ligger utmaningen och jag är inte alls säker på att något parti generellt sett är speciellt nära att lyckas med detta.
Bloggat: Peter Andersson, Claes Krantz, Enligt min humla
Andra bloggar om: social media, politik, val 2010, Intressant.se