Vallokomotivet Jämtin är överkört av det rödgröna tuff-tuff-tåget

Att inte våga stå för sina egentliga åsikter fungerar inte i längden för ett politiskt parti. Man måste hålla en någorlunda bra balans för att ens egna väljare ska känna det värt mödan att återigen rösta på ett parti.

Att små partier oftast drabbas hårdare i ett samarbete är ett välkänt faktum. Socialdemokraterna är vana vid att, i kraft av sin storlek, lyckas vara den som styr politiken efter egna åsikter, men av någon orsak verkar partiet i flera större frågor inte våga stå för sina åsikter och föra fram de förslag som man anser är bäst.

Det senaste exemplet presenteras idag när man i en ny kompromiss med MP och v inte rakt av löper linan ut om Förbifart Stockholm och faktiskt står för partiets uppfattning att det är en bra lösning.

Istället vill de rödgröna nu gemensamt att det vid en valvinst för partierna ska hållas en folkomröstning där Förbifart Stockholm ställs emot en satsning på ökad kollektivtrafik som ska kosta lika mycket som förbifarten.

Med detta så kör man över det socialdemokratiska löfte som Carin Jämtin förmedlade för en knapp månad sedan.

Hon sa då att på samma sätt som Moderaterna har kört över Centern och Kristdemokraterna i
den här frågan så tycker vi att stockholmarnas majoritetsuppfattning ska
få råda och då kommer vägen att byggas
.

Det löftet har nu förbytts i en överkörning från de rödgröna på nationell nivå och Carin Jämtin ska nu, med den här käftsmällen dallrande kvar i huvudet, agera socialdemokratiskt vallokomotiv tillsammans med Thomas Östros, Leif Pagrotsky, Mona Sahlin, Thomas
Bodström, Ylva Johansson och Sven-Erik Österberg.

Det måste kännas bra för henne att möta väljarna i Stockholm och tvingas förklara varför hennes självklara uppfattning om Förbifart Stockholm inte är värt ett ruttet lingon om inte stockholmarna ger alliansen fortsatt förtroende i valet i september.

Bloggat: Kent Persson, Krohniskt, Edvin Alam 

Andra bloggar om , , , , , , Intressant.se

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *