Trängselskatter i Göteborg är bra, men tid är pengar

Jag tror att trängselskatter i grunden är något som är positivt för våra storstäder – om de utformas på rätt sätt och att alternativen finns vill säga.

Jag pendlar in till Göteborgs innerstad från Bollebygd, en sträcka på 9 mil t.o.r. som tar i snitt 75 minuter per dag att avverka. Om jag istället tar buss eller tåg handlar det om 90 minuter till/från centralstationen plus den tid det tar ifrån denna till Järntorget. Jag har ingen exakt uppfattning om tiden för detta, men sannolikt minst  30 minuter ytterligare per dag.

Det är en tidsskillnad på i bästa fall 45 minuter per dag och det är en enorm skillnad i hur allt runt omkring måste anpassas och planeras. Ska jag kallstarta bilen för att lämna på dagis eller ska jag gå till dagis med barnen och sedan vidare till stationen. Väljer jag det miljövänliga alternativet är det ytterligare en kvart om dagen och jag är då uppe i en timme totalt sett.

Till detta kommer momentet med flexibiliteten.

Ekonomin i det hela

Om jag uppfattar skissen över var betalstationerna ska finnas helt korrekt så skulle jag drabbas av kanske 30-40 kronors avgift per dag att lägga till den femtilapp som parkeringsavgiften är varje dag. Dessutom den allra dyraste avgiften dom alla, nämligen själva bilen. Enligt Konsumentverket så kostar min gocart aka Mitsubushi Colt från 2005 mig 32000 per år vilket i runda slängar blir 150 kronor per arbetsdag.

Den totala kostnaden för mitt bilande till Göteborg landar just nu på 200 kronor per arbetsdag och med trängselavgifter på 240 kronor per arbetsdag.

Min slutsats är därför tudelad. Jag tycker att tanken med trängselskatt är bra, men frågan är hur många som väljer att parkera bilen, eller kanske sälja den, för att det kostar 40 kronor extra varje dag men i gengäld ger en timme mindre tid till annat i livet.

Möjligtvis kan jag tänka mig att antalet bilar som bara har en passagerare, och som faktiskt är det allra vanligaste på riksväg 40 österut mot Borås i pendlingstider, kommer att minska radikalt och att kostnaden därmed delas upp på fler personer. Även denna lösning minskar flexibiliteten, men inte så radikalt som med kollektivtrafiken.

Det kan vara ett alternativ men kollektivtrafiken är det definitivt inte.

Avgifterna som tas in ska gå till olika vägprojekt i Göteborgsregionen, men jag tycker nog som Svensson att de istället borde investeras i en förbättrad kollektivtrafik och då i första hand till/från de som tar sig inifrån landet, från angränsande kommuner, till stan för att jobba.

Samtidigt så är det marginellt med tid som går att spara in på att ta bussen från Bollebygd. Det kanske går att köra den turen max 5 minuter snabbare, men det är likt förbannat inte mer än 5 av de där 60 minuterna som min arbetsdag skulle förlängas med. Det är möjligt att det utfallet på en utbyggd kollektivtrafik slår betydligt bättre om man ser till de allra närmast angränsande kommunerna till Göteborg.

Andra bloggar om: , , , , , ,
Intressant.se