Sahlins sociala framfart är medioker

Är det verkligen bättre att bara försöka än att göra det på ett helhjärtat sätt?

Frågeställningarna kring politikers närvaro i olika sociala medier har pågått ganska intensivt den senaste veckan och jag har själv i ett par olika inlägg funderat kring detta.

En som har gjort en minianalys är Gert Frost som på sin blogg Oh, genomtänkt!? studerat hur Mona Sahlin använder sin närvaro på Facebook, Twitter och den gemensamma bloggen Rödgrönt samarbete.

Gerts fråga är enkel: Är det kanske bättre som politiker att helt avstå från sociala medier, jämfört med att göra det halvhjärtat?

En anledning till den skrala närvaron skulle kunna vara att vi faktiskt just har klarat av en jul- och nyårshelg då vi alla har gått på sparlåga. Samtidigt är det starten på ett valår och nånstans borde detta generera ett större engagemang inte minst på den gemensamma rödgröna bloggen.

Att Mona Sahlin inte ämnar att ens försöka påskina en egen närvaro på exempelvis Twitter har konstaterats tidigare.

Gert Frost har rätt i sina iakttagelser och hans frågeställning är i allra högsta grad relevant. Samtidigt så handlar det också om att lyckas nå ut med relevanta saker till media och väljare, vilken väg det nu än går, och där är det märkligt hur mycket enklare det är att göra detta med bajshistorier och annat trams istället för det som faktiskt borde vara viktigt.

Om ambitionen enbart är att finnas där bland de sociala medierna, men utan att göra i rätt form och med någon finess, så blir det inte bra.

Om ambitionen är att finnas där och göra det bra vid varje enskilt tillfälle, hur sällan det än må vara, så är det mycket bättre.

Fallet Unsgaard är en höna av en liten fjäder där man tacksamt har tolkat innebörden i en statusuppdatering på Facebook.

Precis som Niclas Strandh konstaterar så borde Unsgaard ha tänkt på att hans kontakter på just Facebook inte bara består av hans närmast förtrogna som ovillkorligt står vid hans sida och delar åsikter och värderingar.

Hans misstag var att inte ha tänkt igenom spridningseffekten och möjligheten till tolkning av hans uppdatering.

Martin Gelin, som var den som först twittrade om Unsgaards statusuppdatering sammanfattar det bra när han konstaterar att om
det är någon som borde förstå just de sociala mediernas dynamik i vårt
nya informationsklimat så är det väl Unsgaard. Han är inte bara
pressekreterare åt Fredrik Reinfeldt, utan har dessutom en gedigen
journalisterfarenhet på prestigefulla arbetsplatser
.

Om detta kan andra lära sig.

Andra bloggar om , , , , , , ,
Intressant.se