Gowalla och Foursquare kommer att ge mervärde i vardagen
Tjänster till mobiltelefonerna kommer och går. Vissa blir populära och andra försvinner bort i glömskan. Alla olika gratis-apps till exempelvis iPhone gör att det är enkelt att testa och sedan antingen anamma eller kasta bort.
Det är lite samma sak som med tjänster på internet i övrigt där vissa överlever på andras bekostnad. Det senaste året har exempelvis gett oss Twitters överlägsna knockout på Jaiku.
Sedan förra sommaren har positioneringstjänster som Gowalla, Brightkite och Foursquare börjat dyka upp hos fler och fler. Tjänsterna har lite olika upplägg men handlar i grunden om att tala om var man befinner sig.
För den stora massan är detta ytterligare exempel på onödigheter just nu som många både kommer att få omvärdera och med glädje och nytta börja använda sig av.
Enligt en artikel på Time.com (länktips Deeped) kan mycket väl Tweeting under 2009 ersättas med Checking in under 2010 som hett inne-ord på nätet/i mobilen. Detta att checka in handlar just om ovanstående positioneringstjänster och deras utveckling mot den potential som tjänsterna har i det dagliga livet.
Det är en potential som går ut på att visa vilka platser du befinner dig på, hur ofta du gör det och att därmed kunna dra nytta av olika erbjudanden som en affärsinnehavare, ett gym eller vad det nu kan vara kan ge tillbaka till din lojalitet att besöka dennes företag
Just nu är det mest så att frågan om Gowalla är varför talar du om var du är hela tiden och vad ska det vara bra för?
Jag är fullkomligt övertygad om att de frågorna, precis som var fallet med Facebook, och fortfarande är fallet med Twitter, kommer att bli färre och färre med tiden. Jag tror kanske inte att det slår igenom på allvar redan under det här året, eller om det är Gowalla, Foursqaure, Brightkite eller någon annan som tar hem spelet, men det kommer att slå igenom.
Det är bara en tidsfråga innan vi kommer att få se kompletteringar till de här tjänsterna där vi kommer att få tillåta vilken typ av lokala erbjudanden och reklam som vi vill ska pushas ut till oss när vi befinner oss på en viss plats eller när vi har besökt ett ställe tillräckligt många gånger för att generera ett mer långsiktigt erbjudande.
De här tjänsterna kommer på ännu längre sikt att ersätta eller i alla fall radikalt radikalt förändra underlaget för alla olika lokala annonsblad som nu finns.
Just nu tror jag att Gowalla leder matchen om antalet användare i Sverige, men Foursquare ser ut att bara den senaste tiden har fått ett rejält uppsving även i Sverige.
Det är först nu som vi verkligen börjar se nyttan av mobiltelefonen som något annat än bara en telefon. Den kommer att ta över ansvaret för en lång rad olika saker i vardagen och göra att vi får det närmare intill oss än vad som varit fallet.
Jag tror även att det kommer ställa helt nya krav på de näringsidkare som riktar sig direkt till konsumenten. Redan nu ser vi förutseende butiker som i exempelvis Gowalla ser till att informera om sig själva mer direkt än bara genom att sätta dit sitt namn och sin position.
Jag tror även att vi, när det här tjänsterna utvecklas dels kommer att
informera betydligt mindre till vår omgivning på det breda sätt som nu
sker. Istället kommer vi att prickskjuta information mot de personer
som är intresserade av saken, antingen på egen hand eller genom ett
aktivt val av förmedlaren, samtidigt som positioneringen i takt med
utvecklade tjänster mer kommer att bli en kommunikation mellan dig och
den som vill fånga ditt kommersiella intresse.
Bloggat:
Arwengrim har gjort en liten jämförelse mellan Gowalla och Foursquare.
Uppdatering:
Fredrik Stenbeck skriver bra om Gowalla och Foursquare i ett inlägg på Next Generation Internet.
Andra bloggar om: foursquare, gowalla, brightkite, positioneringstjänster, internet, mobila tjänster, social media,
Intressant.se