Castad white trash i Ullared

Jag var inne på det i mitt inlägg om Ullared redan i tisdags. Det som visas i tv är inte den sanna bilden och det sker en styrning från produktionens sida.

Denna teori innehas även av självaste Alex Schulman som i sin krönika anser att tittarna blir lurade av det som är regisserade och castade deltagare i olika sk work place reality-program.

Jag vet inte om man ska dra det så långt som att säga att det handlar om att luras. De flesta inser nog att det inte är riktigt på riktigt när en blonderad transvestit svassar omkring på Gekås med sin mamma eller när den skånske mannen står på campingen och briljerar samtidigt som frugan shoppar loss inne på varuhuset. Det finns delar av sanning i det hela men det är självfallet styrt av produktionsteamet.

Givetvis kan tv-tittaren få känna sig lurad men är det några som ska reagera över en felaktig bild så är det väl företagen själva som upplåter sina lokaler för produktionen av en tv-serie. Det spelar ingen roll om det är ett färjerederi på Östersjön eller nordens största varuhus i de halländska skogarna.

Det är en styrd bild som inte representerar den genomsnittlige resenären eller varuhusbesökaren. Det handlar här, precis som i alla andra underhållningssammanhang, om att hitta någon som tillför programmet sådant som kan intressera tittaren i tillräckligt hög utsträckning. 

Vi vill bli lurade av något som underhåller oss en stund och som skapar något att prata om och blogga om dagen efter.

Andra bloggar om , , , , , ,