Nya nödlösningar för att rädda gammelmedia
Klarar man inte själva av att omforma sin verksamhet får man hitta andra sätt för finansiering.
Att den tyska regeringen vill införa en licens när kommersiella företag indexerar och länkar till andra nyhetssajters artiklar. Detta skulle bland annat i så fall handla Google news men givetvis en lång rad andra sajter och i förlängningen kommer man till alla bloggar och andra sociala medier där det länkas till olika artiklar.
Sunt förnuft säger att detta inte är något annat än nödlösningar som har lobbats fram av företrädare för mediehus med en uråldrig syn på verkligheten.
Det man inte heller förstår är att det faktiskt kan få motsatt effekt. Ju mer otillgänglig man gör sig på internet desto färre besökare kommer det också. Det är inte så att bara för att man inte hittar en länk på Google News, Knuff eller nån annanstans så surfar man istället direkt till nyhetsskällan.
Länken är gratisreklam för artikeln och om den gratismöjligheten högst väsentligt stryps kan det omöjligtvis gagna företaget.
Det låter korkat men är tyvärr bara ett i raden av idiotiska förslag som syftar till att begränsa öppenheten på internet.
Uppdatering:
Mikael Zackrisson utvecklar sina tankar om det tyska förslaget.
Andra bloggar om internet, social media, gammelmedia