Mona Sahlins värdelösa kommunikationsförmåga
Hon har alltid försökt att framställa sig som vanliga Mona. En person som är som folk är mest samtidigt som hon är politiker. Hon borde med andra ord förstå vikten av att, vilket är en nödvändighet inom politiken, kommunicera med människor och göra det på ett vis som gör att de förstår och känner sig lite närmare sin politiker.
Till detta borde social media, i form av bloggar och twittrande, vara alldeles utmärkta redskap i Mona Sahlins strävanden att övertyga människor.
Så är det dock inte.
Istället har hon inte förstått möjligheterna som finns och om detta skriver Mymlan i sin krönika idag:
"Mona Sahlin har fullständigt missförstått poängen med Twitter. Och med
sociala medier generellt, det märks inte minst när jag läser den
rödgröna bloggen där Mona är en av fyra partiledare som bloggar. Den är
tråkig, den är opersonlig och de som skriver kommentarer får ingen som
helst feedback. Många hånar Twitter med argumentet att de inte är
intresserade av att läsa om vad folk äter till frukost. […] Sociala medier handlar om att bygga relationer. För att bygga
relationer krävs kommunikation. Tvåvägs. I alla närmare relationer jag
har diskuteras ibland mat. Sällan just frukostvanor, men jag skulle nog
säga att större delen av de samtal jag har under en dag handlar om
ganska banala saker."
Nu är det inte bara Mona som inte har hajat vad social media är för något och hur det kan vara ett lysande instrument i opinionsbildning. Det är många som inte har gjort det.
Men om inte hon och ledningen för socialdemokraterna, som garanterat åkt på många studiebesök och försökt förstå den nya världs för politiker som inte minst Barack Obama var ledande i, förstår hur man måste bete sig för att kommunicera med väljarna via nya kanaler så kommer hon inte att dra några nya väljare den vägen i alla fall.
En del av skickligheten som politiker för att nå ut till väljarna handlar om att prata så att de förstår, prata med bönder på bönders vis, och därmed få dom att känna sig välkomna och trygga i resonemanget. En del av denna skicklighet som politiker på yppersta nivå 2009 handlar om att kunna hantera den dialogen även i det nya landskapet av social media.
Detta är Mona Sahlin värdelös på. Kristdemokraternas Göran Hägglund är hyfsad och den allra mest lysande kända politikern på det planet är Gudrun Schyman som, precis som Mymlan också poängterar, med sitt twittrande och sitt bloggande lyssnar på andra, och kommenterar vad andra säger. Hon deltar i
pladdret om teveprogram och väder. Därför tycker vi som följer Gudrun
Schyman att vi känner henne litegrann. Vi tycker oss ha en relation
till henne och därför ökar trovärdigheten.
I den bemärkelsen är Gudrun betydligt mer skicklig och vanlig än Mona och jag kan garantera att Gudrun i alla fall har lyckats övertyga fler av de hon mött i social media än de som Mona har gjort. Hon har misslyckats för att hon inte förstår grejen.
Andra bloggar om: social media, politik, kommunikation, mona sahlin, gudrun schyman