Förbifart Stockholm passerar inte obemärkt förbi

Förbifart Stockholm ska byggas säger alliansen och arbetet ska påbörjas mitt under nästa mandatperiod. Med en fortsatt alliansregering blir det inte några problem, så länge det handlar om själva principbeslutet och att det inte dyker upp några oförutsedda aspekter på projektet.

Men för den rödgröna oppositionen innebär det ett stort problem redan nu med ett år kvar till valet. Socialdemokraterna är positiva, vänsterpartiet verkar tveksamma till det vettiga och miljöpartiet är totala motståndare till det hela. Att inför en potentiell regeringsbildning komma överens om en gemensam syn på förbifart Stockholm ser inte helt enkel ut.

Att det behövs en lösning på trafiksituationen i Stockholm behöver man inte vara Einstein för att räkna ut och att miljöpartiet i de här frågorna inte har gnuggat rätt geniknölar är inte heller svårt att se.

Så som jag ser på saken så är frågan ett problem både för oppositionen och för alliansen.

För oppositionen av ovan nämnda anledning – att ens kunna bilda en regering tillsammans om man får mandat för detta

För alliansen är det inte ett problem idag men i händelse av att de inte själva har tillräckligt stort mandat för att själva kunna fortsatta regera om exempelvis sverigedemokraterna kommer in i riksdagen och ställer till det. Då kan miljöpartiet mycket väl vara det parti som har nyckeln till regeringsmakten. Men sannolikt är både allians och miljöpartister mer villiga att diskutera både Förbifart Stockholm och en rad andra frågor om det kommer dithän.

Innan dess är det under alla omständigheter sprängstoffet som kan rasera ambitionerna för oppositionen att regera tillsammans.

Olof Johansson sprängde inte någon regering när beslutet om Öresundsbron togs 1994 men han avgick själv i protest mot beslutet i en fråga som han hela tiden varit motståndare till. Den här gången handlar det om ett helt parti som jag utgår ifrån inte under några omständigheter kommer att acceptera ett vägprojekt på närmare 30 miljarder.

Andra bloggar om: , , , , ,