Politiken i det nya medialandskapet
Att vi har en rad företrädare för gammelmedia och andra i dess anslutning som är extremt konservativa i tron på de nya kommunikationsformer som växer fram vet vi om.
Utifrån detta skriver den centerpartistiska Bloggen Bent om nödvändigheten för våra politiska partier att radikalt tänka om hur de i framtiden måste kommunicera med sina väljare:
"Det svenska partiväsendet måste redan nu följa med i de förändringar som sker
i media, utan att tvihålla vid den modell som varit förhärskande fram
tills nu – där informationsarbetet har gått ut på att skicka
pressmeddelanden till tidningar, att hålla presskonferenser, att skriva
debatt- och insändarartiklar.
Givetvis har det arbetet en given plats än idag med tanke på att
gammelmedia än så länge är dominant, men den tiden kommer när internet
även på det här området går om gammelmedia, precis som man i år
beräknas gå om gammelmedia vad gäller reklamintäkter. Det är bara en
tidsfråga innan internet även går om gammelmedia som helhet vad gäller
räckvidd.Och då står de partier där som inte anpassat sig med skägget i
postlådan medan de ser piggare, vaknare och mera flexibla konkurrenter
springa förbi i ökat väljarstöd och i ökat inflytande."Han nämner också sitt systerparti, danska Radikale Venstre, och deras nya hemsida som ett bra exempel på hur det kan se ut.
Det handlar alltså om att även våra politiska partier successivt måste lägga gamla kommunikationsstrategier åt sidan till förmån för nya och medborgaranpassade sådana på internet.
Detta gäller inom all form av kommunikation och där många av landets företag, med tillhörande stelbenta It-Avdelningar, ligger hästlängder efter i möjligheten att ta tillvara de moderna verktyg som finns till hands.
Relaterat:
Andra bloggar om: information, it, blogg, bloggosfären, politik, kommunikation, centerpartiet, strategi, samhälle, Intressant.se