När företagen knackar på din dörr i sociala medier

Integrationen och flyttarna in i sociala medier fortsätter och vi börjar se fler och fler företag både på Twitter och Facebook. I förlängningen tror jag att det handlar om en lika stor självklarhet att som företag existera där som att idag ha en sajt på egen domän.

Jag bloggade för någon vecka sedan om hur resebolagen har börjat aktivera sig på Twitter och att vissa inte har lyckats ta hand om sitt eget varumärke där.

Det handlar om att finnas där den potentiella kunden finns och där snacket om det egna företaget pågår. Att kunna promota, bemöta och föra en naturlig daglig dialog. Det handlar även om att flytta delar av sin kundtjänst ytterligare ett steg bort ifrån telefonen och e-posten till snabba svar och besked på Twitter och andra liknande sajter.

För att möta sina kunder på en ny spelplan gäller det också att förstå hur man presenterar sig i dessa sammanhang för att inte bara existera utan även göra skillnad. Några exempel på viktiga saker att tänka på har Nätkoll.se fått ner i ett blogginlägg och Bisonblog ger oss ett bra exempel på hur PR kan fungera på Twitter.

Vi väntar exempelvis på att kunna träffa våra banker, försäkringsbolag och andra mer eller mindre livsnödvändiga kontakter i vardagen även utanför deras nuvarande miljö.

Jag är fullt medveten om att många av dessa exempel av hävd har gjort sig mer svåråtkomliga än andra i samhället, men för att de ska kunna behålla sina kunder i förlängningen så är det nog dags att en gång för alla släppa något på slipsknuten och knäppa upp den översta knappen i blusen.

Många företag är redan ute och knackar på våra dörrar i olika sociala medier. Framtiden är att även vi själva ska kunna knacka på deras dörrar. För vissa är det en lång väg dit, men att det är dit vägen leder är ofrånkomligt.

Andra bloggar om , , , , , , Intressant.se