DN vinglar fram i artikel om politiska bloggar
Det var kanske ganska givet att en artikel om politiska bloggar i DN skulle bli en av dagens mest diskuterade. Det brukar ofta bli så när traditionell media skriver om bloggar och nya medier. När det då dessutom är DN, som varit ute och snurrat en del på senare tid, så blir det extra intressant.
Tyvärr är DN ute och vinglar ännu en gång när man drar fel slutsatser om vad som är en framgångsrik politisk blogg. Man väljer att i ren okunskap skriva om något utan att ta reda på grundläggande fakta för vilka minimala krav som ställs på en bloggare, oavsett område, för att nå ut med sitt budskap.
Jag skulle vilja påstå att orsaken till att många riksdagsledamöter inte når ut till en större publik än vad de gör är grundad på samma okunskap som den DN visar upp i sin artikel. Någon har sagt till dig att börja blogga/skriva en artikel men ingen har förklarat för dig vilka olika byggstenar som krävs för att nå längre ut med sitt budskap än att publicera det.
Det är som sagt många som har kommenterat det hela och bland de mer läsvärda finns Svensson som bland annat beskriver en del av vad som krävs för att nå ut.
Niclas Strandh skriver att för politiker är sociala medier som torgmöten – fast på digital kullersten. Han förklarar sedan varför det inte duger att enbart stirra sig blinda på antal kommentarer.
Mary på Mina moderata karameller skriver ett långt och mycket läsvärt inlägg.
Ovanstående olika inlägg har nämnt många olika tips och anledningar till hur man kan göra för att som politiker eller som bloggare i allmänhet kan agera för att bli läst, uppskattad och därmed nå ut med sitt budskap.
Det handlar mycket om i vilken omgivning man befinner sig. Har man inte redan ett nätverk kring som som snabbt börjar länka till dina inlägg så tar det längre tid innan man när hela vägen fram. Men om man har snappat upp det grundläggande i på vilken teknisk nivå man måste befinna sig så är det sist och slutligen ändå kvalitén på vad man skriver som avgör om det blir en blogg som inbjuder till debatt, länkningar, kommentarer och lockar till fortsatt läsning och upplägg i rss-läsare runt om i landet. Men kommentarer enskilt är inte ett bevis som räcker och det borde påskredaktionen på DN ha haft koll på.