Liza Marklund hade fel

Thomas Mattsson går ut starkt som ny chefredaktör på Expressen och såg till att få ut en rättelse om felaktigheterna i Liza Marklunds krönika.

"I
söndags skrev Liza Marklund i sin krönika att gruppen Stockholm Stoner
utsatts för 80 000 illegala nedladdningar av sin skiva. Det är fel.
Uppgiften kom från flera olika torrentsidor som presenterar falska
sökresultat.
"

Först talade han om för alla som följer honom på Twitter att anledningen till att det dröjt med en rättelse var VAB och läkarbesök och i sin egen blogg konstaterar Mattsson senare att "kontakten
med våra krönikörer, som ofta är externa medarbetare, sköts av
redaktörer på olika avdelningar. Ibland nyhetschefer, nattchefer,
editionschefer. Naturligtvis ställer vi samma krav på korrekthet i
krönikor som i vanliga artiklar, men utmaningen för både skribenten och
redaktören är större när det ofta handlar om ett personligt kåserande
eller ett mycket subjektivt tyckande."

Jag förstår att det kan vara svårt att kontrollera allt som skrivs och Expressen har givetvis ansvaret för de fel som publiceras, men nog borde tidningen även kunna förvänta sig lite mer från Liza Marklunds Macbook nere på solkusten?

Nästa Marklund-krönika i Expressen, om det nu blir någon, lär lusläsas ner i minsta beståndsdel innan den publiceras. Det lär Thomas Mattsson se till efter den tydliga knäpp på näsan som han nu har delat ut till Marklund.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *