Ryanair har budgetnivå även på kommunikationen

Det går att flyga billigt med Ryanair till London och andra ställen. Vi som gjort det vet att det fungerar alldeles utmärkt men att det inte är något utöver det grundläggande.

Bolaget är stolta över att ha den bästa statistiken av alla flygbolag över att komma fram i tid med sina flygningar, men detta beror bara på at bolaget lägger in så stora marginaler att det näst intill krävs en kraschlandning för att inte komma fram i tid.

Kraschlandat har Ryanair nu gjort i ett annat avseende. Det handlar om hur man verbalt har briljerat på ett negativt och huvudlöst sätt gentemot en bloggare, Jason Roe på Irland, som påtalat en bugg på i Ryanairs bokningssytem som gör att han kunde beställa och få en nolla i prisrutan. Ärlig information om något som i allra högsta grad borde premieras och uppskattas av vilket företag som helst.

Dock har Ryanair en annan syn på saken och agerarar istället med hotfulla och nedvärderande kommentarer.

Jason Roe påpekar själv att det faktiskt inte går att veta om det verkligen är anställda på Ryanair som kommenterat eller om det bara är någon som utgett sig för att vara detta. Här kunde Ryanair, återigen, ha kunnat klara sig ut situationen genom att uttala något fördelaktigt om den, återigen, ärlige bloggaren Jason Roe. Ännu en gång såg man dock till att med eftertryck visa prov på en helt värdelös kommunikation:

>>Ryanair kan bekräfta att Ryanairanställda har engagerat sig i en
bloggdiskussion. Det är Ryanairs policy att inte slösa tid och energi
på att diskutera med idiotiska bloggare och Ryanair kan bekräfta att
det inte kommer hända igen. Galna bloggare kan behålla blogosfären för
sig själva när vårt folk är upptagna med pressa priserna på flygresor.<<

Lågbudgetflyg med lågbudgetkommunikation.

Uppdatering: 

Joakim Jardenberg har kommenterat Resumés artikel med en vinkling på frågan som säkert inte är helt osann:

>>Den här "diskussionen" ligger ju helt i linje med deras uppenbara
målsättning att uppröra så många som möjligt, sannolikt med klassiska
"all press är bra press" i bakhuvudet.
Bloggosfären rasar, men de har ändå fått sin attention. De kanske inte
är så dumma som det verkar?<<

Reblog this post [with Zemanta]