Musikbranschen är en ankdamm med skygglappar
Mymlan kallade mina tankar igår, om Spotify och den begränsning av låtsortimentet för försiktigt optimistiska.
När jag själv har läst betydligt mer idag om vad som ligger bakom så kan jag nog sträcka mig till att jag hade en naiv syn på saken. För det visar sig ju faktiskt att musikbranchen, skivbolagen, återigen agerar som om det vore på LP-skivans tid.
Det handlar om en bransch, som trots snack om motsatsen, går alldeles förträffligt bra. Trots detta ser man allt nytt som sker, och som man själva inte har full kontroll över, som ett hot mot den egna verksamheten istället för att vara med och utveckla det till en ännu bättre tjänst.
Nu agerar skivbolagen med ett provinsiellt tänkande som i de här sammanhangen är lika stenåldersmässigt som stenkakan.
Istället för att främja en tjänst som sprider deras produkter snabbare än vad de själva någonsin skulle ha klarat av bygger man nu upp nya murar runt sin egen lilla ankdamm.