Anlita inte Seniorfixarna i Borås för hushållsnära tjänster

När både jag och min fru nu arbetar igen så har vi bestämt oss för att ta hjälp med lite hushållsnära tjänster varannan vecka. Det handlar om grundstädning och lite annat som tar ungefär 4 timmar per gång.

Eftersom vi även tror oss ha behov av barnpassning framöver så kontaktade vi ett företag som säger sig även kunna hjälpa till med detta och lotten för detta förtroende föll på Seniorfixarna i Borås. Kanske borde en skral hemsida ha varnat oss redan i ett tidigt skede, men mixen av vad de kunde erbjuda lockade oss ändå.

De var och gjorde en provstädning i början av september som vi inte hade något att invända emot, tvärtom, och som vi sedan baserade en plan på för fortsättningen. Denna fortsättning skedde för drygt två veckor sedan och fick ett lika abrupt slut när jag kom hem och såg resultatet.

Kortfattat kan man säga att det var halvdant. Om man utvecklar det hela lite så handlade det om att köksbord och barnstol, som alldeles uppenbart behövde städas, inte var rörda. Det var dammtorkat här men inte där. Golvet var dammsuget runt, men inte under möbler. Under sofforna såg det fortfarande ut som i ett bageri där man just tömt brödkorgarna

I badrummet var handfatet torkat, toaletten fortfarande skitig och på golvet låg en tandborste kvar tillsammans med lite lösa hårstrån som låg där på samma väl synliga plats redan på morgonen. Tvättstugan, som skulle städas, var inte rörd. Detta är ett litet axplock av alla de brister som snabbt hittades och som vi direkt informerade klåparna om.

För detta usla arbete skulle det tas betalt för 4 timmar, något som snabbt prutades ner med en timme och som egentligen borde varit ytterligare en timme mindre. Vi motsatte oss direkt att de skulle komma och rätta till sina misstag. Min bedömning var att deras oproffsiga arbete inte skulle göras en gång till. Att det sedan visade sig att företaget skickat ut två personer som aldrig varit hos oss, beroende på att kvinnan som provstädade inte kunde, är på sätt och vis en förklaring. Men som seriöst företag i en bransch med knivskarp konkurrens får man nog tänka sig för en gång extra innan man första gången på ett nytt uppdrag skickar ut personal som inte vet vad de ska göra och sedan dessutom vilja ta betalt för skitjobbet.

Visst hade de kunnat komma och göra rätt för sig, men jag vill inte ha amatörer springandes hemma hos oss. Då kan jag likaväl fortsätta städa själv. Dessutom var bemötandet från Seniorfixarna, när kritiken framfördes, på en sådan nivå att det helt avgjorde saken.

Avdrag för hushållsnära tjänster är en alldeles lysande reform, men det behövs en självsanering av branschen efter ett drygt år där det alldeles uppenbarligen finns för många med en taskig syn på vad som krävs för att kunden ska vara nöjd. Vi hade exakt samma problem, då med en annan städfirma, när vi flyttade från vårt gamla hus. Utförandet och bemötandet från deras sida var likvärdigt med Seniorfixarna.

Nu kommer bollen istället att gå till ett av de mer kända företagen i Borås som erbjuder de tjänster vi är intresserade av. Dammråttan ska få komma hem till oss och kika.

Relaterat:

Aftonbladet

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , Intressant.se