Ökad tågtrafik kräver en avstressande kurs
Andreas Carlgren, mannen med regeringens sämsta klädsmak, har fått för sig att tågtrafiken kan öka med 50 procent fram till 2020.
Med tanke på att bygget av tunneln genom Hallandsåsen som har pågått i evigheter, kanske är klar så dags krävs det nog mer än en rejäl satsning om det ska hända något nämnvärt på den relativt korta tiden.
Det är en ambitiös målsättning, som enligt Banverket skulle gå loss på 136 miljarder, och som förmodligen skulle behöva kombineras med en avstressande kurs för alla de som ska sälja sin bil och börja åka tåg istället.
Efter min flytt till Bollebygd skulle man kunna tänka sig att det vore smidigt att åka tåg därifrån de fyra milen in till centralen i Göteborg och sedan ta sig med spårvagn till Järntorget.
Det är bra det att enbart tågresan från Bollebygd till centralen går loss på 42 minuter, vilket är ungefär 12 minuter längre tid än vad det tar med bil direkt till Järntorget.
För mig är detta inte ett alternativ så länge det handlar om att åka mjölktåg i lusigt tempo i fyra korta mil till landets andra stad. Kapa en kvart på den tiden så ska jag fundera på saken.
Relaterat:
Läs även andra bloggares åsikter om samhälle, politik, miljö, regeringen, alliansen