Hushållsnära tjänster gör succé

Avdraget för hushållsnära tjänster som infördes 1 juli förra året är en succé. Det är en reform som både har skapat arbetstillfällen och underlättat i vardagen för många svenska hushåll.

Men trots denna stora framgång så är det besynnerligt tyst både från regering och arga motståndare till det förhatliga "pigavdraget".

Det var en reform som bara skulle gynna de rika som ändå har råd att betala städkillen eller gräsklippartjejen, men även detta visar sig vara felaktigt. Visst är det så att den övervägande delen av alla de som yrkat avdrag också tillhör den grupp som tjänar mycket bra, men detta tror jag att man kan finna flera olika förklaringar till.

En av de största faktorerna handlar om en ren inställningsfråga. Höginkomsttagare har redan tagit hjälp med den här typen av tjänster och har därmed ett försprång gentemot den övervägande delen av befolkningen där detta säkert varit ett diskussionsämne men inte resulterat i att man gjort slag i saken.

Dessutom tillhör betydligt fler i de lägre inkomstgrupperna rent politiskt den vänstra planhalvan, där det har spottats och sparkats på allt vad hushållsnära tjänster heter.

Det finns ett skäl till att epitetet pigavdrag där har sin hemvist och att det där i högre grad anses som ett personligt nederlag, som något smutsigt och nedvärderande, att inte ta hand om sin egen skit.

Men alldeles oavsett vilken inkomstgrupp som hittills varit mest aktiva att utnyttja möjligheten så kvarstår det allra viktigaste, nämligen att fler har fått ett jobb. Almegas uppskattning är att hemserviceföretagen det senaste halvåret nyanställt 1 800 personer.

Relaterat:

Dn gp.se Dn sydsvenskan.se

Andra bloggar om: , , , , , , , , Intressant.se