Flytta inte med Flyttman!

Vår flytt från villa till radhus som skedde i måndags hanterades av Flyttman.

De skulle varit på plats 08.00 men dök inte upp förrän 10.15. Detta kompenserade de själva genom att skicka med en extra person och en mindre bil för att ändå vara klara ungefär samtidigt som det var tänkt från början. Schysst kompensation för en dålig start på dan!

Allt var klart 16.30 och vi fick då godkänna jobbet genom att signera ett underlag. I efterhand började vi fundera på hur det kunde bli 7,5 timmars utförd tid mellan 10.15-16.30, där det också ingick en lunch. Enligt oss borde det inte bli mer än 5 timmar och 45 minuter med en lunch på 30 minuter avdragen som egentligen var på närmare en timme. 

Kontentan av detta var alltså att vi ansåg att debiteringsunderlaget var på 1 timme och 45 minuter mer än vad som borde vara fallet, något som resulterade i att jag ringde upp Flyttman för att rätta till det innan fakturan gick ut.

Personen på Flyttmans kundtjänst lätt allmänt irriterad redan när jag framförde vårt ifrågasättande, men lovade att kolla av det med chauffören och sedan återkomma till mig. Detta gjorde han med en i grunden fullt godtagbar förklaring som innebar att det, förutom utförd tid hos oss, också ingår framkörningstid på 1,5 timme.

Jag ställde då frågan om bilen inte utgick från Borås och att det då, med tanke på vilka orter som flytten gällde, inte borde vara mer än en timmes framkörning i vardera riktningen. En notering i marginalen, men något som jag definitivt inte borde ha gjort. För hej vad förbannad killen i andra ändan blev!

Han talar nu om för mig att jag minsann borde se till att betala fakturan så fort som möjligt för att Flyttman egentligen har varit mer generösa än vad de egentligen borde varit när de skickade en extra kille och en extra liten bil som kostar betydligt mer än vad vi nu får betala. Vi borde egentligen ha betalat dryga 1300 kronor i timmen istället för den tusenlapp som vi avtalat om.

När jag då med ett litet leende på läpparna säger att det faktiskt var deras chaufför som självmant erbjöd oss kompensationen, och att det inte har med saken att göra, så blev han ännu argare.

Han talar nu om för mig att jag är helt dum i huvudet och avslutar sedan samtalet genom att helt enkelt lägga på luren i örat på mig.

Summeringen av det hela är skillnaden i vad vi debiterats för och vad som borde varit fallet för vår del är försumbar. Det som däremot inte är lika enkelt att smälta är hur man, sittandes i en kundtjänst på Flyttman, kan hantera en kund som ifrågasätter något på det fullständigt oproffsiga sätt som skedde.

Jag brukar inte ge mig så där värst enkelt när jag vet att jag rent principiellt har rätt i en fråga, men i det här fallet blev jag så fullständigt överraskad av bemötandet att jag inte ens kunde mobilisera mig att ringa upp killen i andra ändan som la på i mitt öra.

Flyttman hade kunnat fått en stor stjärna i kanten från mig efter den lösning som de ändå bidrog med när det strulade på morgonen, men när skåningen på deras kundtjänst lyckades spåra ur så fullständigt som han nu gjorde så blir det tummen ner för några vidare rekommendationer av deras företag till andra.

Intressant.se