Upp och ner på en världskarta borde vara solklart redan på lågstadiet

Även om nu svt har mörkat kunskapsnivån i den niondeklass som är aktuell i serien Klass 9A så är väl inte detta det avgörande.

Om det är 15, 30 eller 40 procent av eleverna i 9A som inte blev godkända i åttan är mindre intressant. Det intressanta är hur pinsamt dålig kunskapsnivån är.

Om man inte vet vad som är upp och ner på en världskarta eller inte har en aning om vilket land London är huvudstad i när man går i nian så räcker detta som exempel på den problematik som finns i dagens skola. Och då är uppenbarligen ändå klass 9A bättre än övriga klasser i den aktuella skolan.

Även om det är elevernas bristande kunskapsnivå som står i fokus i serien så kan i alla fall jag inte komma förbi att det, även om det är eleverna som blir lidande, faktiskt är lärarnas förmåga att tillgodose elevernas behov som är grundproblematiken.

Nu vet vi inte hur briljant det kommer att sluta för klass 9A, men det är i så fall trojkan av lärare som plockats in som är anledningen till en framgång.

Om slutet blir så som man kan ana så handlar det om att svt, och de åtta högkvalificerade pedagoger som kallats in, med denna serie drar ner byxorna på många av landets lärare som uppenbarligen inte har den pedagogiska kompetens som krävs för att ge eleverna den kunskap som krävs.

Det går säkerligen att påstå att det handlar om saknade resurser i skolan, men om man på så kort tid som det här handlar om skulle klara av att lyfta kunskapen till helt andra nivåer, till topp-3 i landet, så kan man bara ana vad som är möjligt om det hade fungerat redan från första klass.

Relaterat:

svt.se Svd Dagen.se sydsvenskan.se Aftonbladet

Andra bloggar om: , , , , , , , Intressant.se