Syftet med trängselavgifter är inte i första hand ekonomiskt

Trängselskatten i Stockholm har nu varit igång sedan i somras när det visar sig att kostnaderna för projektets genomförande och drift har blivit extremt mycket högre än vad som beräknats.

Det är självfallet illa att kalkylera så uppåt väggarna som det nu verkar. Men även om avgifterna inte kommer att ge en ekonomisk avkastning förrän 2011 så har det som jag uppfattar det i alla fall uppnått huvudsyftet – nämligen att minska och styra om biltrafiken in och ut genom zonerna.

För jag förmodar att det i första hand var miljön och inte en fet ekonomisk avkastning som var skälet till införandet. Det borde i alla fall vara så, eller har jag fel?

En annan intressant sak är att det nu verkar börja hända saker i Göteborg där socialdemokraterna nu är beredda att ompröva sitt motstånd till liknande avgifter i rikets andra stad.

Relaterat:

Dn gp.se Svd

Andra bloggar om: , , , , , , , , Intressant.se