G4S utnyttjar sin monopolposition
Fredagens värdetransportrån, som drabbade G4S Cash Services, riskerar nu en brist på utländsk valuta.
Vaktbolaget, som är ensamma i landet om transport av just utländsk valuta, kommer att ställa in sina transporter så länge som polisen inte kan garantera deras transporter genom eskort vid varje enskilt tillfälle, något polisen meddelar inte är aktuellt.
Med tanke på att branchorganisationen Sweguard inte tror att det finns någon annan som skulle ta på sig transporterna, och att Leif Svensson på G4S ställer ultimatum till svenska staten att polisen ska eskorterna leveranserna, så handlar det om att G4S utnyttjar sin position som mer eller mindre är en monopolposition.
Även om Leif Svensson anser att alla regler är uppfyllda så visar det sig alltså att regler inte är nog. Att i det läget, och dessutom i en monopolsituation, ställa ultimatum på det viset för att fortsätta utföra sitt jobb är uselt.
Jag har full förståelse för att man värnar om säkerheten för sin personal, men med tanke på att man vet om riskerna och att det uppenbarligen finns sätt att minska antalet värdetransportrån, något som i alla fall visat sig för Securitas och deras transporter som var hårt ansatta för några år sedan, så kanske det är där man ska börja sitt arbete.
Hade man ställt frågan på samma spets om man inte visste om sin ställning?
Är det förresten någon skillnad på att köra svenska eller utländska pengar?
Aktuella länkar:
Andra bloggar om: samhälle, värdetransport, säkerhet, polisen, Intressant.se