Försäkringskassan satsar på service

Det rubriken säger borde vara en självklarhet, men det är knappast så som det ser ut nu. Därför ska Försäkringskassan nu satsa på internet och telefontjänster.

Det är säkert en vettig och målmedveten satsning för framtiden, men jag tror inte att det räcker för att rycka upp deras relativt dåliga rykte hos allmänheten som en stelbent myndighet utan kontroll på sin egen arbetsbörda.

Självklart är tillgängligheten för en så viktig myndighet av största vikt, men grundproblemet är att de i dagsläget inte har tillräckliga resurser för att hantera alla ärenden i tid och helt enkelt kunna betala ut pengar i tid till svenska folket. Det är helt orimligt att en medborgare inte får sin ersättning utbetald i tid varje månad.

Därför spelar det inte speciellt stor roll hur stor tillgängligheten är på kontoret, på internet eller via telefon om inte handläggarna hinner handlägga alla ärenden i tid. Det är där resurserna i första hand bör satsas.

Svenska bloggar om: , , , , ,

Bloggportalen Intressant.se