Personlig säkerhet – en klassfråga?

Såg en snutt av Uppdrag: Granskning härom dagen. Det handlade om den stora boomen för säkerhetsföretagen och deras försäljning av larm.

Larmföretagen framställer risken för inbrott i hemmet som ett ökande problem. Statistiken ger dom inte rätt i detta påstående.

Hos ett företag vi ringer hävdar säljaren att bara 3 inbrott av 1000
sker i larmade villor. En annan firma uppger att risken är tre gånger
så stor att drabbas om man saknar larm. Och ytterligare en säljare
berättar att den som köper larm minskar risken med 75 procent, en
siffra säljaren påstår kommer från Brå, Brottsförebyggande rådet.

Men varken Brå:s forskningschef, eller forskaren Lottie Wallin som
skrivit en avhandling om inbrottstjuvar, har hört talas om
undersökningen. Säljarna använder alltså siffror som tycks sakna
vetenskaplig grund.

Falsk marknadsföring är givetvis ingenting positivt i några sammanhang, men när det används för att skrämma människor i syfte att sälja ett "billigt" larm, men som blir relativt dyrt varje år när avgiften ska betalas.

Vi tillhör den kategorin som köpte ett larm utan att ha blivit uppskrämda av något larmföretag. En otäck incident i början av året skrämde oss och blev avgörande för vårt beslut, men det är ingenting som alla har råd med.

Det är inte på något vis så att vi är miljonärer, mer än på skuldkontot. Men risken är att många som av en konkret anledning, eller för att "bara" känna sig trygga i allmänhet, helt enkelt inte har råd att avvara den summa pengar det kostar. Det kan också vara så att man, fast man egentligen inte har råd, köper ett larmpaket för att man blir lurade av larmföretagens falska marknadsföring.

Visst, man behöver inte köpa ett dyrt larmpaket med direktanslutning till larmcentralen från Securitas eller Sector. Det går att köpa ett trådlöst larm på Clas Ohlsson för någon tusenlapp i engångskostnad, men frågan är hur mycket detta är värt?

Den rutinerade inbrottstjuven lär veta exakt vilka larmskyltar som innebär en risk och vilka som är riskfria att gå förbi med öronproppar. Av den anledningen bör man nog välja ett från det kända företaget i alla fall – om man nu har råd och om man nu ska ha ett larm.

Det går att köpa sig trygghet, eller i alla fall känslan av den, men den känslan har ett pris som är en potentiell klassfråga. Månadskostnaden är jämförbar med hur hög a-kasseavgiften kommer att vara från årsskiftet för de allra flesta.

Lite krasst skulle man alltså kunna säga att valet för många skulle kunna stå mellan trygghet på arbetsmarknaden eller trygghet i hemmet.

Svenska bloggar om: , , , , , ,

Bloggportalen Intressant.se