Björn Borg utblottad? Knappast!

Nej, självklart är han inte det!

Varför han nu ska auktionera ut troféerna från sina klassiska Wimbledonvinster 1976-80 är lite svårt att begripa.

Han har tidigare bevisligen omgett sig med dåliga rådgivare och dåligt omdöme, men det är många år sedan nu.

Att han nu med ett sedan ett bra tag tillbaka uppbyggt varumärke skulle behöva sälja sina pokaler för att trygga den ekonomiska framtiden för hans nära och kära kan inte stämma.

WBM group som äger rättigheterna till Björn Borg-produkter som skor, underkläder, glasögon med mera rapporterar för 2005 följande:

• Nettoomsättningen uppgick till 183,6 MSEK (121,6), en ökning med 51 %.
• Rörelseresultatet ökade till 29,7 MSEK (12,1 ) och resultat efter
finansnetto förbättrades till 31,3 MSEK (14,4), en ökning med 118 %.
• Fortsatt stark organisk tillväxt för varumärket Björn Borg: +19 % för helåret 2005.
     •totalt beräknades försäljningen av Björn Borg-produkter 2005 uppgå till cirka 750 MSEK (627) i konsumentledet.

 

Jag har inte någon kunskap om vad som är realistiskt att Björn Borg tjänar per såld produkt eller i procent av omsättningen på produkterna med hans namn, men med en omsättning enbart på detta sortimentet som uppgår till 184 mkr tror jag man säkert kan påstå att han inte är utblottad – om han nu då inte har fortsatt att omge sig med taskiga rådgivare.

Björn Borg, tillsammans med Ingemar Stenmark, är för mig som är född i början av 70-talet en odödlig sportikon. Han är för mig fortfarande den störste svenske idrottsmannen jag upplevt.

För mig kommer han alltid att vara en av de största, med eller utan pengar.

Andra bloggar om: , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *