Försäkringskassan är sega
Att Försäkringskassan inte är ett ställe där man arbetar med blixtens hastighet är säkert välkänt hos alla som tvingas (!) ha med dom att göra.
Redan för snart ett år sedan, i samband med att min dotter föddes, skrev jag om deras helt fantastiskt märkliga sätt att agera.
"Dagens råd till alla blivande föräldrar är att ha en buffert för att
klara Försäkringskassans handläggningstider och, framförallt, lär er
att ni måste tjata för att få pengar. Be helst på era bara knän!"
Uppenbarligen har det inte hänt någonting på ett år. I gårdagens Borås Tidning beskriver man nästan exakt samma problem med långa handläggningstider som drabbar privatpersonen som behöver sina pengar.
Det här året skyller man på ett nytt datasystem som installerades för 6 månader sedan.
Jag tycker precis som för ett år sedan – det är inte de enskilda tjänstemännens fel att det ser ut som det gör. Deras chefer däremot verkar inte på något vis ha förmågan att planera och prioritera om i sin verksamhet till förmån för de människor som behöver sin ersättning för att betala sina räkningar.
Problematiken ligger också i att de personer som har förmågan att tjata och prata för sin sak får också sina pengar, medan de som kanske inte orkar det på samma sätt får snällt vänta.
Rådet ligger kvar – spara undan pengar om ni kan för det kan dröja länge innan Försäkringkassan har koll på sitt nya datasystem. Systemet styr nämligen verksamheten, inte cheferna som fallet borde vara…
Andra bloggar om: Borås Tidning, Försäkringskassan