Fri TV-reklam – ett slag i luften

EU:s nya TV-direktiv innebär fritt fram för kanalerna att bestämma när reklamavbrott ska kunna ske.

Det låter nog mer dramatiskt än vad det i verkligheten kommer att bli.Tv_1

I takt med den nya tekniken  som snabbt växer med TV via datorn och DVD-spelare med hårddisk så behöver man inte ens idag stå ut med den reglerade reklamen. Det är snarare så att världens TV-stationer får börja fundera ut andra sätt att finansiera sina program på. Då är nog den andra delen i EU:s direktiv, som innebär att produktplacering tillåts,  betydligt viktigare både  för oss konsumenter och för programmakarna. Aftonbladet skriver:

"I förslaget är nya företeelser som split
screen-reklam, mini-spotar och interaktiv reklam tillåtna. Den största
förändringen är dock att Viviane Reding vill tillåta produktplacering i
europeisk tv. Det enda som ska krävas av tv-bolagen är att de
informerar tittarna i början av programmet att produktplacering
förekommer."

Något som  borde diskuteras långt innan frågan om reklamens utformning är den låsta och styrda marknaden som vi idag har i vårt land där vi inte kan välja vilka kanaler vi verkligen vill betala för att se. Vi måste oavsett CanalDigital, Viasat, Comhem eller statliga Boxer betala för ett helt paket där många kanaler inte mer än passeras med ett snabbt klick vidare på fjärrkontrollen.

Tänk om tidningsbranchen fungerade likadant. Du går in på Pressbyrån för att köpa "PC för alla", men måste då köpa ett paket för 219,- där "Hemmets Journal", "Kalle Anka & co", "Slitz" och "Veckans affärer" också ingår. Hur många sådana paket hade sålts?