Parkeringsavgifterna i Göteborg har ökat med 350 % på 5 år
När jag började jobba vid Järntorget i Göteborg för drygt 5 år sedan kostade det 4 kronor i timmen att parkera vid Heurlins plats. Om någon vecka kostar det 14 kronor i timmen att parkera där.
Det är inte unikt för den här parkeringen. Det är den stegring av avgifterna som är mer eller mindre generell.
En ökning med 350 procent på 5 år och till detta kan läggas det vägtullar som finns sedan årsskiftet.
Jag är inte motståndare till att det är dom som kör bil in i Göteborg och sedan parkerar där också är dom som ska betala väg- och parkeringsavgifter. Men någonstans finns det också en gräns för vad som är rimligt.
Jobbar du kontorstider så är kostnaden för vägavgifter och parkering i runda slängar 165 kronor per dag. Det är 3465 kronor i månaden och av detta är vägavgifterna bara 651 kronor.
För 5 år sedan var den totala kostnaden 800 kronor per månad för att parkera.
Med andra ord förs det en ganska skev debatt om vad det är som kostar pengar för att köra bil in och ut ur Göteborg 2013. Att genomföra en folkomröstning om vägavgifter i efterhand är idiotiskt i sig. Inte minst när protesterna istället borde handla om den helt galna stegringen av kostnaden för att parkera sin bil under arbetsdagen.
Det där månadskortet hos Västtrafik som jag använder istället för att åka bil sedan snart 3 år tillbaka blir mer och mer värt för varje år som går.
Kostnaden för det ska öka med 95 kronor/månad senare i höst.
Parkeringsavgiften ökar med 399 kronor/månad den 15 juli.
Fundera på det alla som hetsar upp sig över vägavgifterna, som i sammanhanget är en piss i havet, och återkom med vad som egentligen är det stora problemet.