Fas 3 och frågan om gnäll över detaljer i arbetsuppgifterna

Om Fas 3 från Borås Tidning idag (ej på nätet):

Pia stortrivs med arbetet i den klass där hon nu fungerar som resurslärare sedan ett och ett halvt år. Hon får höra att hon är duktigt och att kassen har bivit lugnare sedan hon kom dit. Och hon känner att hon hjälper barnen som behöver komma ikapp.

-Men jag känner mig utnyttjad när jag får göra saker som att kopiera, bara för att lärarna själv inte hinner.

Hennes arbete behövs men rektorn har inte pengar för att anställa henne.

Om vi för en sekund ser bort ifrån det faktum att hennes insats behövs och att hon ekonomiskt inte är någon vinnare utan istället fokuserar på inställningen til arbetsuppgifterna.

Jag knyter an till mina funderingar för någon dag sedan och undrar i detta konkreta fall om det verkligen är så att man i den roll som resursärare ska klaga över att känna sig utnyttjad när man får kopiera papper som lärarna inte hinner?

Vad hade vi sagt om en 18-åring på sitt första jobb uttryckt samma sak? Förmodigen att det är en bortskämd snorunge som inte har vett att uppskatta att han eller hon har ett jobb.

Ser man sedan på det faktum att Pia utför ett värdefullt arbete i en sektor, skolan, som verkligen behöver stabilitet och den typ av resurser som hon nu utför så är det givetvis så att det borde finnas resurser att ge henne en riktig anställning och en lön hon kan leva på.

Tyvärr fastnar jag dock på gnället om delar av arbetsuppgifterna.

Andra bloggar om